Cierpienie spowodowane np. depresją, uzależnieniem, przemocą, kryzysem psychicznym – może w obecnej sytuacji ulec nasileniu. Publikujemy listę kilku kontaktów, które warto jest mieć pod ręką.
Mogą się one wydawać niepotrzebne Tobie i Twoim bliskim. Nie jesteś przecież ani słaby, ani bezradny, zaburzony czy też chory. Do tej pory radziłeś sobie. Nawet jeśli tak jest, co więcej – nawet jeśli nie będziesz musiał skorzystać z podanych kontaktów – warto jest wiedzieć, gdzie i jaką pomoc można uzyskać. Jest to swego rodzaju zabezpieczenie na wypadek, gdy znajdziemy się w trudnej sytuacji.
GDZIE SZUKAĆ POMOCY I WSPARCIA W SYTUACJACH TRUDNYCH I KRYZYSOWYCH?
800 70 2222 – Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego
W ramach Centrum Wsparcia Fundacja ITAKA prowadzi:
- bezpłatną linię telefoniczną, która działa 24 godziny przez 7 dni w tygodniu
- e-mail: [email protected]
- stronę www.liniawsparcia.pl i czat
Dyżurujący w Centrum Wsparcia psychologowie gotowi są do wysłuchania, zrozumienia i akceptacji. Pomogą także we wskazaniu odpowiednich placówek specjalistycznych w danym regionie kraju, w których można otrzymać bezpośrednią pomoc. Czynny codziennie, całodobowo(bezpłatny).W wyznaczonych godzinach w Centrum pełnią dyżury także specjaliści: lekarze psychiatrzy, prawnicy oraz pracownicy socjalni. Informacje na temat dyżurów na stronie www.liniawsparcia.pl
116111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
Telefon służy młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Linia obsługiwana jest przez psychologów i pedagogów, którzy wysłuchują młodych ludzi, rozmawiają o ich problemach, udzielają im wsparcia. Czynny codzienniew godz.: 1200-200(bezpłatny).Strona internetowa: www.116111.pl prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, która umożliwia młodym osobom zadawanie anonimowych pytań online przez całą dobę.
116123 – Kryzysowy Telefon Zaufania
Kryzysowy Telefon Zaufania powstał z myślą o osobach, które zróżnych powodów nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu z psychologiem. Oferta Poradni kierowana jest do osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, potrzebujących wsparcia i porady psychologicznej, rodziców potrzebujących wsparcia w procesie wychowawczym oraz osób niepełnoprawnych. Poradnia Telefoniczna udziela pomocy psychologicznej osobom doświadczającym kryzysu emocjonalnego, samotnym, cierpiącym z powodu depresji, bezsenności, chronicznego stresu. Czynny jest codziennie w godz.: 14:00 – 22:00 (bezpłatny). Strona internetowa www.116123.edu.pl prowadzona jest przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
800 108 108 – Telefon wsparcia po stracie bliskich
Linia adresowana jest do wszystkich osób w żałobie, które potrzebują pomocy. Dzwoniący mogą anonimowo porozmawiać o swojej sytuacji, otrzymać wsparcie czy zasięgnąć porady. Dyżury w Telefonie Wsparcia pełnią psychologowie i przeszkoleni studenci ostatnich lat psychologii. Czynny od poniedziałku do piątku w godz: 14:00 – 20:00 (bezpłatny). Więcej informacji na stronie internetowej Fundacji Nagle Sami: www.naglesami.org.pl Fundacja w sposób kompleksowy zajmuje się pomocą osobom w żałobie
800 100 100 – Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
Pomoc telefoniczna dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności takie jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, depresja i obniżony nastrój, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. Czynny od poniedziałku do piątku w godz: 11:00 – 15:00 (bezpłatny). Więcej informacji na stronie internetowej www.800100100.pl
800 12 00 02 – Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
Otrzymasz tu wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie. Czynny codziennie, całodobowo (bezpłatny). Więcej informacji na stronie Stowarzyszenia na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: www.niebieskalinia.org
801 190 990 – Ogólnopolski Telefon Zaufania „Narkotyki – Narkomania”
Telefon działa na zasadzie infolinii, z którą połączenie kosztuje rozmówcę jedynie cenę pierwszego impulsu. Oferta skierowana jest do osób z problemem narkomanii: osób używających narkotyków, uzależnionych oraz ich bliskich. Czynny codziennie w godz.: 16:00 – 21:00 z wyjątkiem świąt państwowych (koszt połączenia z telefonów stacjonarnych to koszt jednego impulsu, według taryfy operatora. Koszt połączenia z telefonów komórkowych –cena za każdą minutę, zależnie od taryfy operatora).
Poradnia ON-LINE dla osób używających narkotyków i ich bliskich
Poradnia www.narkomania.org.pl pomaga w radzeniu sobie z problemami powodowanymi przez narkotyki osobom, które ich używają oraz bliskim tych osób. Jeśli masz problem z narkotykami, jeśli coś cię niepokoi, jeśli chcesz pomóc komuś bliskiemu lub innej osobie z twojego otoczenia porania oferuje bezpłatnie: porady e-mail, czat z ekspertem, wyszukiwarkę placówek pomocowych.
801 889 880 – Ogólnopolski Telefon Zaufania „Uzależnienia behawioralne”
Telefon dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, Internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia. Czynny codziennie w godz.: 17:00 – 22:00 (koszt połączenia z telefonów stacjonarnych to koszt jednego impulsu, według taryfy operatora. Koszt połączenia z telefonów komórkowych –cena za każdą minutę, zależnie od taryfy operatora.). Więcej informacji oraz dyżurach specjalistów w poradni on-line na stronie internetowej: www.uzaleznieniabehawioralne.pl
800 888 448 – Telefon zaufania HIV/AIDS
Czynny od poniedziałku do piątku w godz.: 900-2100 (bezpłatny). Więcej informacji na stronie Krajowego Centrum ds. AIDS: www.aids.gov.pl