Nowe odcinki dróg szybkiego ruchu oraz obwodnice miejscowości, o łącznej długości ponad 300 km, powiększą w najbliższych latach sieć dróg krajowych Dolnego Śląska. Zakończyły się prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) dla trzech odcinków S8 od Wrocławia do Barda. Obecnie prowadzone są prace nad koncepcją programową. Opracowano analizę i prognozy ruchu.
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie liczyła ok. 80 km. Realizacja trasy została podzielona na trzy odcinki:
– Kłodzko – Ząbkowice Śląskie (w jego skład wchodzą pododcinki Kłodzko - Bardo i Bardo - Ząbkowice Śląskie), 14 października 2021 r. otrzymaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka od Barda do Ząbkowic Śląskich;
– Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki, 16 listopada 2021 r. otrzymaliśmy DŚU;
– Łagiewniki – Wrocław (Magnice), 30 sierpnia 2021 r. otrzymaliśmy DŚU.
Natomiast kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Kłodzko – Bardo będzie możliwa po analizie połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46.
Autostrada A4 od Krzyżowej do Wrocławia i droga ekspresowa S5 od Sobótki do Bolkowa
21 czerwca 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz budowy drogi ekspresowej S5 Bolków – Sobótka o długości ok. 50 km.
– Od stycznia do końca lutego br. prowadzili spotkania informacyjne ze społeczeństwem, na których zostały zaprezentowane wstępne korytarze przebiegu A4 i S5. Spotkania zostały zorganizowane dla 21 gmin, przez które przechodzą projektowane warianty tras. Obecnie trwają prace nad STEŚ, wykonywana jest również inwentaryzacja przyrodnicza – informuje GDDKiA.
Natomiast Umowę na opracowanie dokumentacji dla odcinka A4 od Krzyżowej do Legnicy podpisano 28 czerwca 2021 r. Autostrada A4 na odcinku ok. 36 km zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie, a każda jezdnia będzie miała trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do jezdni istniejącej, a miejscami rozbudowa jezdni istniejących. W marcu br. odbyły się potkania informacyjne ze społeczeństwem w sześciu gminach, przez które przebiegają projektowane warianty tras. Obecnie opracowywany jest STEŚ, jednocześnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza w terenie.
Autostrada A18
Umowa na prace projektowe dla odcinka Krzyżowa – Golnice została podpisana 9 października 2019 r. To ostatni, niespełna czterokilometrowy fragment A18, pomiędzy Olszyną i Krzyżową, który tak jak pozostałe zostanie dostosowany do obowiązujących obecnie parametrów technicznych. Po obu stronach autostrady zostaną wybudowane pasy awaryjne o szerokości 3 m. Wykonawca opracowuje projekt budowlany wraz z kompletem materiałów do wniosku o wydanie decyzji ZRID, a także projekt wykonawczy oraz dokumentację przetargową.
Obwodnice miejscowości
Według informacji uzyskanych od GDDKiA w województwie dolnośląskim prowadzone są prace przygotowawcze dla siedmiu obwodnic, które ujęte są w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na najbardziej zaawansowanym etapie jest obwodnica Głogowa w ciągu DK12. Dla tej obwodnicy Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu 14 kwietnia br. wszczęła procedurę udziału społeczeństwa w postępowaniu administracyjnym dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pozostałe inwestycje, tj. obwodnica Kaczorowa, Legnicy, Międzyborza, Milicza, Oławy i Złotego Stoku, są na etapie opracowywania STEŚ, które pozwolą wybrać optymalne warianty przebiegu tych trasy.
Oprócz obwodnic z PB100 GDDKiA realizuje tez prace prace przygotowawcze dla tzw. małej obwodnicy Trzebnicy oraz obwodnicy Szalejowa Górnego.