Miedziowe Fakty

WIDEO

WYWIAD

POLITYKA

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
Miedziowe Fakty
Home Lubin

PYTANIE MIESIĄCA: Czy Dolnośląskie pociągi będą się zatrzymywać pomiędzy Legnicą a Lubinem?

KK przez KK
28 marca 2019
w Lubin, Aktualności
3

W czerwcu br. ruszyć mają regularne kursy pociągów z Lubina przez Legnicę do Wrocławia. Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie zaskakujący zamiar pominięcia w układanym rozkładzie jazdy czterech przystanków. Konsternacja jest jeszcze większa, bo stacyjki te zostały niedawno poddane gruntownym i kosztownym remontom właśnie dlatego, by pasażerowie mogli z nich korzystać. Temperaturę sprawy podnosi fakt, że z czterech stacji pomiędzy Lubinem a Legnicą, jakich ma nie być w rozkładzie jazdy, trzy położone są w granicach gminy wiejskiej Lubin. Mieszkańcy wsi musieliby korzystać ze stacji w mieście, choć przez ich miejscowości pociągi będą przejeżdżać.

9 czerwca 2019 r. na godzinę 6:17 zaplanowany jest pierwszy odjazd z Lubina do Wrocławia, o czym już pisaliśmy. Przewoźnikiem będą Koleje Dolnośląskie, czyli spółka, której organem właścicielskim jest samorząd wojewódzki. 88-kilometrowa trasa nr 289 pomiędzy Wrocławiem a Lubinem jest obecnie w trakcie robót modernizacyjnych. Według dostępnych nam źródeł zakłada się, że jej pokonanie jest możliwe w 77 minut z uwzględnieniem wszystkich stacji pośrednich, w tym czterech położonych na odcinku Lubin – Legnica.

W połowie marca br. opinię publiczną zelektryzowała wiadomość podana przez portal „Rynek Kolejowy” zajmujący się problematyką kolejową. Czytamy tam m.in.: „Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zlecił złożenie wniosku rozkładowego Kolejom Dolnośląskim do PKP PLK, w którym całkowicie brakuje zatrzymań na czterech przystankach pomiędzy Legnicą a Lubinem.” Rzecznik urzędu marszałkowskiego nie zaprzeczył temu i stwierdził, że „Koleje Dolnośląskie komunikują przede wszystkim duże ośrodki miejskie o największym natężeniu ruchu pasażerskiego”.

Zdaniem autorów publikacji zaskakuje sugestia, że „samorządowcy z małych miejscowości powinni zadbać o dojazd do Legnicy lub Lubina autobusami, mimo że w ich miejscowości zbudowano nowoczesną kolejową infrastrukturę dla pasażerów”. Do planu redukcji liczby przystanków odniósł się przedstawiciel spółki PLK koordynującej eksploatację tras i obiektów kolejowych. „Nie ma ani prawnych, ani technicznych przeszkód, by pociągi Kolei Dolnośląskich zatrzymywały się w Raszówce, Rzeszotarach, Chróstniku i Gorzelinie” poinformował Bohdan Ząbek z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Uwzględniając zatrzymania na wszystkich czterech „spornych” przystankach, przejazd tym fragmentem trasy zajmie maksimum 21 minut. Dla pasażerów ma to kluczowe znaczenie, by móc wsiąść lub wysiąść z pociągu możliwie najbliżej swego miejsca zamieszkania czy punktu docelowego. Mogą wtedy uniknąć spiętrzonego ruchu w głównych miastach (Lubin i Legnica) i konieczności „dojeżdżania” z lub do stacji „węzłowej”. Oszczędność w czasie przejazdu pociągu w przypadku niezatrzymywania się na czterech przystankach może skrócić przejazd o ok. 5-6 minut i obniżyć koszty przewoźnika, ale to zmusza pasażerów, aby przesiadali się do samochodu lub busa.

„We wrześniowej korekcie rozkładu będą uwzględnione zatrzymania 2 lub 4 połączenia pociągów zatrzymujących się na małych stacjach na linii z Lubina do Legnicy. W pierwszej jednak kolejności naszym celem jest skomunikowanie Lubina z Wrocławiem w jak najkrótszym czasie” – poinformował rzecznik Kolei Dolnośląskich Bartłomiej Rodak. Ta deklaracja odstaje od praktyki spółki, która na innych lokalnych liniach stara się zapewnić nie mniej, niż 6 połączeń dziennie. Odkładanie w czasie pełnej obsługi pasażerów na trasie Wrocław – Legnica – Lubin wywołuje wrażenie tymczasowości i tym samym nie zachęca do tego, by ruch podróżujących przeniósł się z dróg na tory – mówią obserwatorzy i potencjalni pasażerowie.

Są jeszcze dwa wątki w omawianej sprawie. Pierwszy dotyczy samych pociągów. Stacja Raszówka jest punktem krytycznym, bo tu będą się mijać pociągi Kolei Dolnośląskich. Składy muszą się zatrzymać, aby udostępnić sobie wzajemnie tor. Jeśli w rozkładzie jazdy nie znajdzie się Raszówka, wówczas nikt z tego pociągu nie wysiądzie i nikt nie wsiądzie, choć będzie on stać na stacji.

Problem drugi też wiąże się z Raszówką, ale dotyczy także Gorzelina i Chróstnika. Jak już na wstępie zaznaczyliśmy spośród czterech „spornych” przystanków trzy są zlokalizowane w obrębie wiejskiej gminy Lubin. Wójt gminy wiejskiej Tadeusz Kielan, w związku z planowanym otwarciem linii, zamierza wybudować tzw.  parkingi „P&R” (Park&Ride) w Raszówce, następnie w Chróstniku i Gorzelinie. Do takiego parkingu będzie można dojechać samochodem czy rowerem spod domu i tym samym uniknąć parkowania w Lubinie czy Legnicy. Jak mówi włodarz, w toku są prace nad tym, by gmina mogła zarządzać terenami znajdującymi się bezpośrednio przy stacjach kolejowych.

Chróstnik jest jednym z siedmiu sołectw, jakie zamierza przyłączyć do miasta prezydent Robert Raczyński. Stanowisko to potwierdziła większość lubińskich radnych w trakcie sesji, o której pisaliśmy na naszych łamach. Jak zauważa wójt Tadeusz Kielan „zmuszanie mieszkańców okolicznych miejscowości, by wsiadali do pociągu na stacji Lubin Górniczy to nieracjonalny pomysł”. Nasi rozmówcy dają do zrozumienia, że ten „pomysł” jest elementem planu prezydenta Lubina. Chodzi o osłabienie gminy wiejskiej z wykorzystaniem jego politycznych wpływów w urzędzie marszałkowskim.

„Do uruchomienia połączenia zostało jeszcze kilka miesięcy. Jest więc czas na przeanalizowanie kwestii, związanych m.in. z dodatkowym zatrzymywaniem się pociągów regionalnych Kolei Dolnośląskich na stacjach pośrednich. Dostrzegamy społeczną potrzebę dostępności komunikacyjnej do kolei szczególnie mieszkańców mniejszych miejscowości. Dostępna dla Dolnoślązaków kolej jest dla marszałka Cezarego Przybylskiego priorytetem” – kwituje wątpliwości rzecznik urzędu marszałkowskiego Michał Nowakowski.

Pewne jest to, że dawna stacja Lubin Górniczy będzie mieć nazwę Dworzec Lubin oraz to, że nie ma już zabytkowego budynku, który w 2012 r. rozebrano mimo protestów mieszkańców. Pociągi pasażerskie wrócą tu po prawie dziesięciu latach, choć tak naprawdę zapaść przewozów pasażerskich w Lubinie zaczęła się pod koniec 2004 r.

Tagi: transportsamorządpytanie miesiąca
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Kradł, atakował, uciekał, ale go złapali – teraz posiedzi

Następny wpis

Targi Pracy w Głogowie – szukasz pracy? Przyjdź!

Następny wpis
Targi Pracy w Głogowie – szukasz pracy? Przyjdź!

Targi Pracy w Głogowie – szukasz pracy? Przyjdź!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Będzie jeszcze lepszy

Będzie jeszcze lepszy – EURO-NYSA-TICKET

3 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Huta Miedzi Cedynia zasilana

Huta Miedzi Cedynia zasilana w 100% zieloną energią

4 czerwca 2025

Reklama

katering timcatering

Ostatnie aktualności

Zmarł Tadeusz Kielan
Lubin

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy
Polkowice

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver
Dolny Śląsk

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Huta Miedzi Cedynia zasilana
Lubin

Huta Miedzi Cedynia zasilana w 100% zieloną energią

4 czerwca 2025
Zaginiona królewska korona
Głogów

„Zaginiona królewska korona” powraca – wyjątkowa muzealna gra w Głogowie

3 czerwca 2025
Będzie jeszcze lepszy
Dolny Śląsk

Będzie jeszcze lepszy – EURO-NYSA-TICKET

3 czerwca 2025

MiedzioweFakty.pl - wiarygodne informacje z Głogowa, Lubina, Polkowic, Legnicy oraz Dolnego Śląska. Sprawdzone fakty i opinie.

Polityka Prywatności

Kategorie

  • Dolny Śląsk
  • Informacje Gminy Rudna
  • Kultura
  • zdrowie
  • Wywiad
  • Gmina Polkowice
  • Lubin
  • Polkowice
  • Głogów
  • Legnica
  • Aktualności
  • Biznes
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Video
  • Wydarzenia
  • Ważne
  • Twoje miasto
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk

© 2022 MiedzioweFakty.pl

Drogi użytkowniku
po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://miedziowefakty.pl/regulamin)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT