Grupa CCC w pierwszym kwartale 2020 r. odnotowała przychody na poziomie 965 mln zł i zanotowała EBITDA na poziomie -125 mln zł. Ze względu na pandemię koronawirusa i zamknięcie sklepów, Grupa skoncentrowała działania sprzedażowe na e-commerce.
Efektem jest dynamika sprzedaży online 43% w pierwszym kwartale i i 58% w kwietniu br. Równolegle spółka zaczęła już wznawiać sprzedaż w salonach stacjonarnych, które nadal pozostaną ważnym elementem unikalnego omnichannelowego ekosystemu sprzedaży.
Zarząd Grupy niezwłocznie po zamknięciu sklepów przygotował plan stabilizacji funkcjonowania Grupy i rozpoczął dialog z bankami, instytucjami finansującymi i obligatariuszami, a także przygotował plan przeprowadzenia emisji akcji oraz podjął starania o skorzystanie z tarczy antykryzysowej 1.0 i kolejnych programów pomocowych w Polsce i na rynkach zagranicznych. W kwietniu 2020 Spółka i jej akcjonariusze zdecydowali o emisji do 13.700.000 akcji, z której Spółka chciałaby pozyskać ok. 400-500 mln zł z przeznaczeniem na zatowarowanie sklepów na kolejny sezon i bieżącą działalność. W wyniku rozmów z bankami, instytucjami finansującymi i obligatariuszami Grupa zabezpieczyła źródła finansowania.
Spółka otrzymała także dofinansowanie rządowe na koszty pracownicze w łącznej wysokości 26 mln zł, obniżyła koszty funkcjonowania i negocjuje z umowy najmu lokali. Wystąpiła także o finansowanie z Funduszu Gwarancji Płynnościowych BGK.
Zamierzamy skorzystać z kolejnych instrumentów pomocowych rządu, które będą nam przysługiwać. Pozytywnie oceniamy zarówno tarczę antykryzysową 1.0, jak również tarczę finansową, za którą odpowiada Polski Fundusz Rozwoju. Najistotniejszą kwestią jest szybkość procedowania przepisów, bo wsparcie jest potrzebne tu i teraz. Równolegle przyglądamy się wszystkim elementom naszego biznesu, szczególnie tym, które jeszcze nie osiągnęły rentowności. Rozpoczęliśmy proces przeglądu opcji strategicznych dla działalności szwajcarskiej spółki zależnej Karl Voegele AG, który ma na celu analizę możliwości restrukturyzacji w modelu biznesowym opartym o istotnie zmniejszoną liczbę sklepów i/lub możliwość sprzedaży aktywów lub pozyskania nowego inwestora dla spółki. Jesteśmy zdeterminowani, by wyjść z kryzysu wywołanego COVID-19 wzmocnieni, z lżejszą kosztowo organizacją, dopracowanym produktem i jeszcze silniejszym e-commerce – ocenia obecną sytuację prezes zarządu CCC SA. Marcin Czyczerski.
Wyniki pierwszego kwartału br. były pod ogromnym wpływem marca, w którym zamknięte zostały sklepy stacjonarne, a sprzedaż odbywała się tylko w Internecie. Skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży spadł o 16% do 413 mln zł. Marża brutto w Grupie CCC wyniosła 42,8% i była niższa o 4,6 p.p., głównie za sprawą braku możliwości skutecznej sprzedaży kolekcji wiosna-lato w cenach pierwszych, w kluczowym dla tego kwartału miesiącu – marcu. Koszty Grupy ukształtowały się na poziomie 710 mln zł, wobec 638 mln zł rok wcześniej (+11% r/r) i nie odzwierciedlają szeregu inicjatyw podjętych przez Spółkę w ciągu ostatnich tygodni, które mają na celu krótko- i długoterminowe obniżenie poziomu kosztów. W pierwszym kwartale Grupa odnotowała stratę EBIT i stratę netto, odpowiednio 310 mln zł i 354 mln zł.
Na pewno nowa rzeczywistość zweryfikuje wiele biznesów, wszystko trzeba dostosować do nowych realiów. Każda umowa, każde porozumienie zawarte przed kryzysem musi być zweryfikowane. Mamy odwagę podejmować trudne decyzje i nie idziemy na kompromisy, bo chodzi o przyszłość firmy. Jesteśmy gotowi na nową rzeczywistość operacyjnie i mentalnie. To nie pierwszy duży kryzys CCC, z każdego wynosiliśmy ważne lekcje i każdy pozwalał nam wracać wzmocnionymi. Tym razem też tak będzie – mówi przewodniczący Rady Nadzorczej i założyciel CCC Dariusz Miłek.
Obecny kryzys to katalizator zmian w firmie, które zaprocentują w przyszłości i wierzę, że długoterminowo umocnią naszą pozycję rynkową. W niewiele ponad miesiąc wykonaliśmy ogrom pracy, by zabezpieczyć sytuację finansową firmy oraz miejsca pracy. Dzięki obniżeniu kosztów, odroczeniu płatności i otrzymaniu pomocy rządowej jesteśmy dobrze przygotowani do funkcjonowania w rzeczywistości po odmrożeniu gospodarki – uważa prezes zarządu CCC SA Marcin Czyczerski.
Luzowanie obostrzeń gospodarczych widać już w wielu krajach działalności CCC, m.in. w Austrii, Czechach, Szwajcarii, również w Polsce. Według stanu na 24 kwietnia działa już 123 sklepów w Polsce. W tym tygodniu CCC otwiera część salonów w Czechach, a zaraz po majówce wszystkie lokalizacje w Austrii.
Podczas lockdownu cały czas utrzymywaliśmy i budowaliśmy relacje z klientami, prowadziliśmy działania marketingowe mające zapewnić rozrywkę i uatrakcyjnić czas ograniczonych kontaktów ze światem. To na pewno zaprocentuje – zapewnia Karol Półtorak, wiceprezes ds. strategii CCC SA. Dużym wyzwaniem, z którym sobie doskonale poradziliśmy, było zapewnienie pełnego bezpieczeństwa pracownikom i klientom po wybuchu epidemii koronawirusa – mówi prezes eobuwie.pl SA. Marcin Grzymkowski.