Grupa CCC – lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, opublikowała wyniki za rok 2019. Grupa sprzedała w 2019 roku 52 mln par butów i odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 24%, tj. do 5,8 mld zł.
Największy wpływ na tempo wzrostu sprzedaży miał dynamicznie rosnący rynek e-commerce (+49%) oraz rozwój organiczny. W ubiegłym roku Grupa zakończyła proces dynamicznego rozwoju powierzchni handlowej, trwający przez ostatnie 3 lata – cel jej zwiększenia o 300 tys. m2 został zrealizowany. Na koniec grudnia w Grupie CCC funkcjonowało 1 242 salonów o łącznej powierzchni 760 tys. m.kw. Zgodnie ze strategią GO.22, był to ostatni rok z tak dużą ilością otwarć – do 2022 roku powierzchnia handlowa urośnie już o nie więcej niż 120 tys. m.kw., a ze względu na znacznie bardziej selektywny rozwój stacjonarnych salonów sprzedaży, otwarciom będzie towarzyszyła duża liczba zamknięć i relokacji.
Podstawą naszego biznesu jest produkt, który nieustannie udoskonalamy. Portfolio produktów dostępnych w sklepach CCC poszerzone zostało w 2019 roku o nowe marki własne, markowe obuwie sportowe oraz walizki i akcesoria. Na szczególną uwagę zasługuje marka DeeZee, która jako tradycyjnie internetowy model biznesowy, w minionym roku pojawiła się w sklepach stacjonarnych CCC, odnotowując rekordową dla siebie sprzedaż 1,3 mln par obuwia, stając się najlepiej sprzedającą się w pierwszych cenach marką Grupy. Z podobnej perspektywy oceniać należy Gino Rossi, dzięki któremu w sklepach CCC pojawił się produkt z nowej, wyższej półki cenowej, wyróżniający się swoją jakością i klasyczną formą. Jego łączna sprzedaż w kanale stacjonarnym to około 400 tys. par w 2019 roku – bazując wyłącznie na kolekcji jesienno-zimowej – a nasze aspiracje dla tej marki sięgają dużo dalej. – mówi przewodniczący Rady Nadzorczej CCC S.A. Dariusz Miłek.
Na koniec 2019 roku Grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 23 sprzedaż prowadzona jest w przeszło 1200 sklepach stacjonarnych, a w 15 poprzez kanał online.
Zgodnie ze strategią GO.22, 2019 rok był ostatnim rokiem z tak dużą liczbą otwarć. W kolejnych latach będziemy maksymalnie wykorzystywać potencjał, który zbudowaliśmy, stosując selektywnie podejście do dojrzałych rynków. Ograniczymy także plany rozbudowy powierzchni. Skupimy się na wybranych, najbardziej perspektywicznych rynkach oraz mniejszych formatach salonów CCC (500-800 m2) i sklepach hybrydowych e-obuwie. W 2020 roku będziemy także pracować nad minimalizacją powiązania produktu z impulsem pogodowym. Mamy zaangażowany zespół zmotywowany do osiągnięcia wyznaczonych celów, a to jedna z większych przewag rynkowych – podkreśla prezes Zarządu CCC S.A. Marcin Czyczerski.
Jednym z najważniejszych obszarów działalności Grupy CCC w 2019 roku była ekspansja w segmencie e-commerce, którego głównym komponentem pozostaje eobuwie.pl, odpowiadające za 93% jego przychodów. Kluczowym przedsięwzięciem w obszarze rozwoju kanałów sprzedaży online było uruchomienie e-commerce ccc.eu – w pełni funkcjonalnego, oferującego dostawy produktów z oferty CCC wprost do domów klientów. Kolejnym, naturalnym etapem rozwoju tego kanału sprzedaży było uruchomienie aplikacji mobilnej CCC (1,4 mln pobrań), pozwalającej Spółce wejść na ścieżkę omnikanałowości.
W 2019 roku podjęto też istotne decyzje dotyczące obecności Grupy na rynkach Europy Zachodniej – ich wspólnym mianownikiem jest poszukiwanie rentowności poprzez zmniejszanie sieci sprzedaży i koncentrację na najbardziej perspektywicznych sklepach. W przypadku szwajcarskiej spółki zależnej Karl Voegele, zmiany sięgają jeszcze głębiej i dotyczą także likwidacji lokalnych procesów logistycznych, czy centralizacji funkcji korporacyjnych, co przełoży się na ogromne oszczędności kosztowe.