Przyjęty wczoraj przez rząd projekt zmian w prawie oświatowym zakłada m.in., że w szkołach, w których rady pedagogiczne nie podejmą decyzji o dopuszczeniu uczniów do matury, upoważnienie takie będzie przysługiwać dyrektorowi szkoły, a w szczególnych przypadkach – nauczycielowi wyznaczonemu przez organ prowadzący szkołę.
Procedowana dzisiaj w parlamencie ustawa zakłada, że:
- jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, o wynikach klasyfikacji i promocji rozstrzygnie dyrektor szkoły. W sytuacji, gdy dyrektor również nie rozstrzygnie w tym przedmiocie, zrobi to nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę.
- w roku szkolnym 2018/2019 rozstrzygnięcie dyrektora szkoły lub nauczyciela wyznaczonego przez organ prowadzący szkołę o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów klas programowo najwyższych liceów ogólnokształcących i techników może nastąpić także po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, tj. po dniu 26 kwietnia.
- jeżeli rozstrzygnięcie o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów nastąpi po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, wówczas datą wydania świadectwa będzie data rozstrzygnięcia przez dyrektora szkoły lub nauczyciela wyznaczonego przez organ prowadzący szkołę o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów.
- w przypadku, gdy nauczyciel, wychowawca oddziału, osoba prowadząca praktyczną naukę zawodu lub rada pedagogiczne nie wykona zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów, obwiązek wykonania tych zadań będzie miał dyrektor szkoły, dyrektor będzie mógł upoważnić do realizacji tych zadań i kompetencji nauczyciela.
- gdy dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel nie wykona tych zadań i kompetencji, wówczas organ prowadzący szkołę wyznaczy w tym celu innego nauczyciela.
Sejm i Senat zajmą się wniesionym przez rząd projektem „ustawy maturalnej” już dzisiaj, aby prezydent jutro mógł podjąć decyzję o losie zmian w prawie. Nowelizacja weszłaby w życie 27 kwietnia 2019 r. W związku z tym dyrektorom szkół, gdzie dotąd rady pedagogiczne wyłączyły się z klasyfikacji uczniów klas maturalnych zostanie 29 i 30 kwietnia na przeprowadzenie klasyfikacji. Matury zaczynają się 6 maja egzaminami pisemnymi.
Jutro w Warszawie (na terenie centrum kongresowego PGE Narodowy) odbędzie się oświatowy okrągły stół. Debata dotyczyć ma czterech obszarów tematycznych: uczniowie, nauczyciele, jakość edukacji oraz nowoczesna szkoła. Obrady będą koncertowały się nie tylko na kwestiach związanych z wynagrodzeniem nauczycieli, ale również z awansem zawodowym i finansowaniem oświaty. Poruszone będą również kwestie dotyczące podnoszenia jakości nauczania oraz udziału rodziców w procesie edukacji.
W spotkaniu weźmie udział ok. 80 osób. Wśród zaproszonych są osoby reprezentujące trzy największe związki zawodowe, stowarzyszenie pedagogów oraz 5 przedstawicieli nauczycieli niezrzeszonych, wylosowanych spośród zgłaszających się chętnych. Do wspólnej dyskusji zostały także zaproszone organy prowadzące szkoły, takie jak Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Powiatów Polskich, Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej, Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich a także politycy wszystkich frakcji parlamentarnych. Ważną grupę stanowią także organizacje rodziców i dzieci m.in. Fundacja Rodzice w Szkole, Stowarzyszenie Rzecznik Praw Dziecka, Związek Dużych Rodzin. Istotna jest też grupa naukowców, ekspertów i organizacji NGO.
Reprezentatywni Partnerzy Społeczni, tj.: ZNP, FZZ, Pracodawcy RP, BCC, Lewiatan, Związek Rzemiosła z góry wyrazili krytyczną opinię na temat jutrzejszej debaty. W udostępnionym mediom oświadczeniu napisano m.in.: chcemy uczestniczyć w obradach tzw. Okrągłego Stołu ds. oświaty, jednakże nie w formule zaproponowanej przez Prezesa Rady Ministrów, Pana Mateusza Morawieckiego. Doprowadzono do sytuacji, w której zamiast poważnej, merytorycznej rozmowy na temat postulatów środowiska nauczycielskiego organizuje się debatę o charakterze stadionowym. Taka formuła dyskusji w żaden sposób nie wpłynie na rozwiązanie problemów oświaty. Niezbędne jest znaczne podniesienie wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli i pozostałych pracowników oświaty. Ta ważna grupa społeczna nie może zarabiać poniżej przeciętnego wynagrodzenia w Polsce i musi odzyskać należny jej prestiż.
Poprzez: kprm / men / znp