W latach 80. obecne w krajach Europy Zachodniej i dodawane do zakupów bezpłatnie, do Polski trafiały drogą indywidualnego transportu, często sprzedawane potem na targowiskach i ulicach. Popularne foliówki, bo o nich mowa, dziś odchodzą do lamusa.
Jedna z największych firm obuwniczych w Europie, polkowicka spółka CCC, właśnie powiedziała im zdecydowane „nie”. W sklepach oraz sprzedaży online CCC próżno dziś szukać folii. Firma obuwnicza wykorzystuje tylko papierowe opakowania z recyklingu, a należące do niej e-obuwie korzysta wyłącznie z ekologicznych pudełek i opakowań wysyłkowych.
Według wyliczeń w Polsce zużywamy nawet 11 mld foliówek rocznie. To od 250 do 300 toreb na mieszkańca. Na szczęście, z uwagi na rozpoczęcie szeroko zakrojonej dyskusji dotyczącej ochrony środowiska i działań podejmowanych przez dużych graczy biznesowych, trend zaczyna się powoli odwracać. Dzisiaj w żadnym sklepie CCC w Polsce i za granicą nie dostaniemy produktu zapakowanego w torbę foliową. Również zamawiając w sklepie internetowym CCC lub na eobuwie.pl nie otrzymamy przesyłki w tzw. foliówce.
Jeszcze niedawno powszechna była opinia, że ekologia jest zarezerwowana dla marek premium, z wąską, świadomą grupą klientów. My docieramy z produktami do szerokiego grona odbiorców, rocznie sprzedajemy ponad 70 milionów obuwia, dlatego tym bardziej nie chcemy brać udziału w masowym użyciu foliówek i stawiamy na budowanie świadomości ekologicznej u naszych klientów. Jednak równie ważny jak opakowanie jest sam produkt. Jako firma duży nacisk kładziemy na certyfikaty pochodzenia materiałów, z których wykonywane jest obuwie czy akcesoria dostępne w sprzedaży – mówi prezes Zarządu CCC S.A. Marcin Czyczerski.
W ofercie firmy znajdują się m.in. produkty sygnowane znakiem Fairtrade, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych systemów etycznej certyfikacji produktów, a kolekcje Lasocki Kids są wykonywane ze skór powstałych w ekologicznych garbarniach, certyfikowanych zgodnie z protokołem Leather Working Group. CCC wdrożyła także politykę zarządzania substancjami chemicznymi, tak, aby produkty sprzedawane w sieci były bezpieczne dla klienta i przyjazne dla środowiska.
Cele środowiskowe CCC to m.in. ograniczenie o 5% zużycia energii elektrycznej, 5% spadek emisji CO2, a także 5% mniej odpadów do 2021 roku. Do zielonych osiągnięć firmy należą m.in redukcja emisji dwutlenku węgla o 620 ton czy 100 ton mniej opakowań kartonowych dzięki wdrożeniu innowacyjnej kartoniarki (urządzenie sklejające opakowania tekturowe do butów, które zautomatyzowało procesy magazynowe).
Z kolei Centrum Badań i Rozwoju w Polkowicach wyposażone jest w najnowocześniejsze systemy klimatyzacyjne, wykorzystujące powietrzne pompy ciepła, a także system BMS, który integruje i steruje wszystkimi systemami budynku. Pozwoliło to osiągnąć bardzo duże oszczędności energii elektrycznej. CCC pracuje obecnie nad wypracowaniem kompleksowej strategii biznesowej na kolejne lata, której elementem będą również działania z zakresu zrównoważonego rozwoju. Dokument ma być opublikowany w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Wiadomo jak się skończyła sprawa z panem Greniem? Kiedy zostanie odwołany?