Miejski Rzecznik Praw Konsumenta w Legnicy rozpoczął i skutecznie realizuje kampanię społeczną pod hasłem „Miejsce bezpieczne i przyjazne dla konsumenta”. Celem akcji jest ograniczenie złych skutków działania firm organizujących rzekomo atrakcyjne pokazy rozmaitych produktów. Ofiarami tych pseudomarketingowych zdarzeń bywali bardzo często starsi, a skutki finansowe obciążały ich ponad miarę możliwości.
Dotąd pozytywnie na zaproszenie rzecznika zareagowało kilka podmiotów z branży hotelarskiej. „Qubus Hotel Legnica”, „Millenium”, „Sękowski”, Centrum Konferencyjne Letia Business Center i Schronisko Młodzieżowe wyraźnie zadeklarowały, że nie będą udostępniać swoich pomieszczeń dla firm o wątpliwej reputacji biznesowej.
„Wierze, że inni przedsiębiorcy dołączą do akcji i chcieli się pochwalić wyróżnieniem „miejsce bezpieczne i przyjazne dla konsumenta. Czekam na kolejne deklaracje od legnickich hotelarzy, restauratorów oraz przedsiębiorców oferujących udostępnianie powierzchni. Jednocześnie chce dać jasno do zrozumienia, że firmy, które zamierzają organizować pokazy, na których próbują manipulować konsumentami, nie będą miały lekko w Legnicy” – powiedział Miejski Rzecznik Praw Konsumenta Tomasz Strojek. I dodał, że wszystkie firmy, które złożą taką deklarację będą wyróżnione jako bezpieczne i przyjazne dla konsumenta. Zdaniem rzecznika „taka postawa zasługuje na wyróżnienie za standardy etyczne oraz poszanowanie praw i interesu konsumentów, ponad swój finansowy interes”.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się w Urzędzie Miasta Legnica (pl. Słowiański 8 / tel. 767212138 / e-mail: [email protected]). Rzecznik przyjmuje interesantów osobiście po wcześniejszym umówieniu sobiście, po wcześniejszym umówieniu, w pokoju nr 18 Urząd Miasta, pl. Słowiański 8 we wtorki (12:00 – 16:00), w środy (12:00 – 15:30) i w czwartki (12:00 – 15:30). Zachęca także legniczan, by informowali go o miejscu i czasie organizowanych pokazów. „Pojawię i będę bacznie obserwował przebieg pokazu. Mam nadzieje, że nasza akcja i informacja dotrze do nieuczciwych przedsiębiorców i będą szerokim łukiem omijać Legnicę i nasz powiat” – mówi Tomasz Strojek.
Do zadań rzecznika praw konsumenta należy m.in.: udzielanie porad prawnych, występowanie do przedsiębiorców na rzecz ochrony interesów konsumentów, pomaganie konsumentom w formułowaniu pism reklamacyjnych, procesowych (pozew przeciwko przedsiębiorcy) i egzekucyjnych, prowadzenie edukacji konsumenckiej oraz współdziałanie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Handlową, organizacjami konsumenckimi i innymi instytucjami.