Wiosna 2021 roku to kolejny termin, jaki pojawia się w kalendarzu budowy 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 pomiędzy Lubinem a Polkowicami. Do przetargu stanęło ostatecznie czterech oferentów. Wszystkie oferty są wyższe od kwoty, jaką zaplanowano na ten cel, zatem poza weryfikacją jakości ofert, niezbędne będą negocjacje cenowe.
Każdy z oferentów zaproponował skrócenie realizacji zadania o 2 miesiące w stosunku do ustalonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad 14-miesięcznego cyklu inwestycji. Gdyby zatem udało się do października wyłonić wykonawcę, to z wyłączeniem 3 miesięcy zimowych, gdy można zawiesić roboty ze względu na pogodę, oddanie arterii jest możliwe wiosną 2021 r. Póki co GDDKiA weryfikuje wczoraj otwarte oferty. Złożyli je:
- Budimex S.A. Warszawa – za 258 748 642,50 zł,
- Konsorcjum Mota-Engil Central Europe S.A. Kraków z udziałem Masfalt Sp. z o.o i Drogomex Sp. z o.o.(obie firmy z siedzibą w Pruszkowie) – za 228 352 748 zł,
- STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. – Wrocław – za 294 741 788,10 zł,
- Konsorcjum Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A.z siedzibą w Brzozie z udziałem MIRBUD S.A. ze Skierniewic – za 236 459 180,10 zł.
Żadna z wymienionych ofert nie mieści się w założonym przez GDDKiA limicie środków budżetowych. Pula pieniędzy, jaka jest przygotowana to 211 688 789,53 zł. Dotychczasowe doświadczenie wskazuje na to, że kryterium cenowe nie przesądza o jakości wykonywanych prac budowlanych. „Światełkiem w tunelu” jest to, że wszyscy oferenci mają swoje siedziby w Polsce, więc w ich interesie leży rzetelna i terminowa realizacja zlecenia. W przeciwnym wypadku może im grozić eliminacja z rynku umów powierzanych w trybie zamówień publicznych.
Nowy wykonawca będzie miał 12 miesięcy na dokończenie ok. 25% prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie.
Powstać mają i być dopuszczone do ruchu 2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pas awaryjny oraz węzły Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto do zadań wykonawcy będzie należało dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu.
Przypomnijmy raz jeszcze historię budowy S3 Lubin – Polkowice „w pigułce”:
- 29 grudnia 2009 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej,
- 25 lutego 2014 r. – uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
- 22 grudnia 2014 r. – podpisanie umowy z Wykonawcą (Konsorcjum: Salini Polska Sp. z o.o. (Lider), Salini Impregilo S.p.A. (Partner), Todini Construzioni Generali S.p.A. (Partner), Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export – Pribex Sp. z o.o. (Partner),
- 19 stycznia 2015 r. – przekazanie placu budowy,
- 30 marca 2016 r. – uzyskanie decyzji ZRID zmieniającą decyzję z 25 lutego 2014 r.,
- 29 kwietnia 2019 r. – rozwiązanie umowy z Wykonawcą,
- 19 czerwca 2019 r. – wszczęcie postępowania na kontynuację zadania pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S3 Nowa Sól – Legnica (A4), zadanie III od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ (…)”.
- 9 września 2019 r. – otwarcie ofert w przetargu.
Nie znamy jeszcze daty podpisania nowej umowy i wynikającej z niej daty uruchomienia trasy, której budowa na 14 kilometrach trwa już 10 lat. Pisaliśmy o tym wielokrotnie i będziemy do sprawy wracać – do skutku!