Komisja Europejska 14 stycznia opublikowała wniosek dotyczący zalecenia Rady Europejskiej w sprawie uczenia się na rzecz zrównoważenia środowiskowego. Wniosek ma na celu wsparcie państw członkowskich, szkół, instytucji szkolnictwa wyższego, organizacji pozarządowych i wszystkich organizatorów kształcenia w zapewnianiu osobom uczącym się wiedzy i umiejętności związanych ze zrównoważeniem środowiskowym, zmianą klimatu i ochroną środowiska.
Jak podaje KE opublikowane przez Wspólne Centrum Badawcze nowe europejskie ramy kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju określają kompetencje konieczne dla zielonej transformacji. Należą do nich między innymi krytyczne myślenie, podejmowanie inicjatywy, poszanowanie natury oraz rozumienie wpływu jaki codzienne działania i decyzje mają na środowisko i klimat na całym świecie.
– W całej Europie podejmowane są intensywne wysiłki mające na celu wsparcie dzieci, młodzieży i dorosłych w pozyskiwaniu wiedzy o zrównoważonym rozwoju, walce ze zmianą klimatu i utracie różnorodności biologicznej oraz podejmowaniu działań w tym zakresie. Pragniemy przyłączyć się do tych wysiłków i podjąć współpracę z państwami członkowskimi, dzięki której zrównoważony rozwój znajdzie swoje centralne miejsce w systemach kształcenia i szkolenia. Wszyscy uczący się powinni od najmłodszych lat mieć okazję do tego, aby lepiej zrozumieć kwestie związane ze zrównoważeniem i aby podejmować kroki na rzecz ochrony naszej planety i naszej przyszłości – mówi Marija Gabriel, unijny komisarz do spraw innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży.
We wniosku Komisji wezwano państwa członkowskie do:
– zapewniania osobom uczącym się, niezależnie od ich wieku, dostępu do wysokiej jakości włączającej edukacji i szkoleń na temat zmiany klimatu, różnorodności biologicznej i zrównoważonego rozwoju;
– uznania, że uczenie się na rzecz zrównoważenia środowiskowego zajmuje priorytetowe miejsce w politykach i programach w dziedzinie kształcenia i szkolenia; pozwoli to wspierać sektor edukacji i umożliwić mu przyczynianie się do transformacji ekologicznej;
– promowania i wspierania podejść do zrównoważonego rozwoju, które obejmują nauczanie i uczenie się w obrębie całych instytucji; kształtowania wizji, planowania i zarządzania;
– stawiania na aktywny udział uczniów i pracowników;
– zarządzania budynkami i zasobami oraz tworzenia partnerstw ze społecznościami lokalnymi i na szerszym poziomie;
– uruchomienia krajowych i unijnych środków na rzecz inwestycji w zrównoważoną i zieloną infrastrukturę, szkolenia, narzędzia i zasoby w celu zwiększenia odporności i gotowości sektora kształcenia i szkolenia do transformacji ekologicznej.
Teraz wniosek Komisji zostanie omówiony przez państwa członkowskie, a następnie przyjęty przez ministrów edukacji UE. Komisja Europejska będzie wspierać wprowadzanie zalecenia w życie w drodze wzajemnego uczenia się i wymiany między państwami członkowskimi, zainteresowanymi stronami i krajami partnerskimi.