Rada Ministrów na wniosek ministra infrastruktury 28 czerwca przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw.
– Wprowadzone zostaną zmiany w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Nowe przepisy pozwolą na dostosowanie zasad funkcjonowania funduszu do aktualnych potrzeb dotyczących dofinansowania samorządowej infrastruktury drogowej. Chodzi m.in. o rozszerzenie zakresu finansowanych zadań o budowę, przebudowę i remont dróg dla pieszych i rowerów, dróg wojewódzkich czy infrastruktury służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych (tj. wykorzystujących więcej niż jeden rodzaj transportu) – informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Według nowych przepisów Ze środków funduszu będą mogły być realizowane przedsięwzięcia, które poprawią bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów. To m.in. budowa, przebudowa lub remont dróg dla pieszych i rowerów, przejazdów dla rowerów oraz peronów przystankowych – obok obecnie już dofinansowywanych z funduszu przejść dla pieszych.
Fundusz będzie wspierał nowy rodzaj zadań, które są realizowane przez samorządy w postaci budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych oraz specjalnych stref ekonomicznych.
Natomiast samorządy będą mogły otrzymywać dofinansowanie na budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich oraz na zadania dotyczące poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na tych drogach.
RFRD przestanie być państwowym funduszem celowym, a stanie się rachunkiem bankowym prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach podobnych do tych, na jakich zorganizowany jest obecnie funkcjonujący Krajowy Fundusz Drogowy.
Według resortu infrastruktury zmiany te przyczynią się do usprawnienia formuły zarządzania finansami funduszu poprzez uproszczenie procedury przygotowania planu finansowego, a tym samym zarządzania samym funduszem.
Ponadto, jak ustaliliśmy do 1 stycznia 2031 r. wydłużone zostanie obowiązywanie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Tym samym fundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe 2 lata, dzięki czemu zostanie zrealizowanych więcej zadań na drogach samorządowych.