14 listopada obchodzimy Ogólnopolski Dzień Seniora. Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina osobom starszym o zagrożeniach oraz ich prawach, a także o bezpłatnej pomocy konsumenckiej. Według UOKiK seniorzy , szczególnie powinni uważać na „teleoferty”, zawyżone ceny towarów czy podejrzane aukcje w internecie.
Jak podaje UOKiK pomimo starań wielu instytucji, na rynku wciąż działają podmioty, które zachowują się nieetycznie wobec seniorów w celu uzyskania korzyści finansowych. Do takich praktyk zaliczamy np. przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji. Ponadto w internecie można trafić na fałszywe sprzedaże czy aukcje, które adresowane są do osób starszych. Ich twórcy zwracają się bezpośrednio do seniorów po to, żeby jeszcze bardziej przykuć ich uwagę.
– Aby ograniczyć nieuczciwe praktyki, przygotowaliśmy zmiany przepisów dotyczących pokazów handlowych. Podczas takich pokazów często naruszane są prawa konsumentów. Nasze propozycje zakazują m.in. przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy czy sprzedaży artykułów medycznych poza lokalem firmy – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK Zachęca do korzystania z bezpłatnej pomocy konsumenckiej. Jeśli zostałeś wprowadzony w błąd przez sprzedawcę lub nie wiesz jak złożyć reklamację możesz napisać napisz na adres [email protected] lub zadzwonić pod numer 801 440 220 lub 22 290 89 16. Można również zgłosić się do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
– Stale poszukujemy rozwiązań, które w systemowy sposób przyczynią się do ochrony praw konsumentów, w tym szczególnie narażonych na oszustwa osób starszych. Oferujemy darmowe porady konsumenckie oraz prowadzimy działania edukacyjne. Wiemy, że im większa będzie świadomość konsumentów na temat ich praw, tym mniejsza szansa na powodzenie dla nieuczciwych przedsiębiorców – podsumowuje Tomasz Chróstny.