Od 6 lipca br. na terenie Unii Europejskiej obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów. Wprowadza ono szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowców w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ustanawia ramy prawne dla homologacji w UE pojazdów zautomatyzowanych i w pełni autonomicznych.
Według Komisji Europejskiej nowe środki bezpieczeństwa przyczynią się do lepszej ochrony pasażerów, pieszych i rowerzystów w całej UE – oczekuje się, że do 2038 r. pozwoli ono uniknąć co najmniej 140 tys. poważnych urazów oraz śmierci ponad 25 tys. osób.
– Asystent kontroli prędkości, utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu i automatyczne hamowanie – nasze pojazdy są coraz bardziej zautomatyzowane. Obowiązujące od 6 lipca nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów pozwalają Europie zadbać o to, by technologia ta poprawiała codzienne życie Europejczyków oraz by przemysł motoryzacyjny dysponował przewidywalnymi i bezpiecznymi ramami umożliwiającymi dalsze wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i utrzymanie konkurencyjności na świecie – mówi Thierry Breton, unijny komisarz odpowiedzialny za rynek wewnętrzny.
Od 6 lipca nowe środki wprowadzające zabezpieczenia wspomagające kierowcę obejmują:
– W przypadku wszystkich pojazdów drogowych (tj. samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz autobusów): inteligentny asystent kontroli prędkości, wykrywanie obiektów przy cofaniu za pomocą kamery lub czujników, ostrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratory danych na temat zdarzeń oraz awaryjny sygnał stopu;
– W przypadku samochodów osobowych i dostawczych: dodatkowe systemy obejmujące m.in. utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu i automatyczne hamowanie;
– W przypadku autobusów i samochodów ciężarowych: technologie umożliwiające lepsze rozpoznawanie potencjalnych martwych pól, ostrzeżenia zapobiegające kolizjom z pieszymi i rowerzystami oraz systemy monitorowania ciśnienia w oponach.
Jak podaje Komisja Europejska przepisy te będą od 6 lipca 2022 roku miały zastosowanie do nowych typów pojazdów, a od 7 lipca 2024 r. do wszystkich nowych pojazdów. Niektóre z nowych środków zostaną do 2029 r. rozszerzone na inne rodzaje pojazdów drogowych.