Już dzisiaj przed nami wirtualna wystawa „Szmaty w ruinach – kostiumy Małgorzaty Bulandy w przestrzeniach Teatru Modrzejewskiej”.
Wystawa wirtualna przedstawia kostiumy zaprojektowane przez Małgorzatę Bulandę, scenografkę, w przestrzeniach Teatru Modrzejewskiej. Małgorzata Bulanda jest autorką scenografii do uznanych produkcji Modrzejewskiej, a także współautorką koncepcji wystawiania swoich sztuk poza budynkiem teatru, dzięki czemu te specyficzne produkcje są charakterystycznym jego stylem.
Aktorki i aktorzy sfotografowani zostali w przestrzeniach i wnętrzach wykorzystywanych przez Teatr, ale kostiumy są tu umieszczone w znacznie szerszym kontekście niż ten, który początkowo był przeznaczony dla poszczególnych produkcji. W ten sposób uchwycono nie tylko estetyczną finezję pracy autorki, która jest zwykle skazana na ulotne życie sceniczne, ale także nowe znaczenia powstałe w wyniku zestawienia jej kostiumów ze środowiskiem zdegradowanych przestrzeni.
Autorem prezentowanych fotografii jest Bartek Sowa, jeden z najbardziej utalentowanych fotografów swojego pokolenia, specjalizujący się w fotografii scenicznej. To laureat wielu prestiżowych nagród i wieloletni współpracownik Teatru Modrzejewskiej.
Prace zostały zebrane w albumie „SZMATY W RUINACH kostiumy Małgorzaty Bulandy w przestrzeniach Teatru Modrzejewskiej w fotografiach Bartka Sowy”. Album dostępny jest w Teatrze Modrzejewskiej. Zobacz dzisiaj, tj. w sobotę 25 kwietnia 2020 w godz. 18:00 – 20:00.
- Małgorzata Bulanda – scenograf i kostiumolog – ma na swoim koncie blisko sto przedstawień na scenach polskich i zagranicznych. Jest współtwórczynią najbardziej znanych inscenizacji Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, gdzie pracuje od 1993 r. oraz współautorką koncepcji „legnickiego” grania w zrujnowanych, nieteatralnych przestrzeniach. Z ostatnich jej dokonań można wymienić Hymn narodowy (reż. P. Wojcieszek, 2016), Inwazję jaszczurów (reż. R. Talarczyk, 2017) i Biesy (reż. J. Głomb, 2017) na scenie w Legnicy, Wiele demonów (reż. J. Głomb) w Teatrze Dramatycznym im. Ilii Czawczawadzego w gruzińskim Batumi (2016), a także Klasyczną koprodukcję (reż. J. Głomb), której premiera odbyła się w Batumi i w Legnicy (2019), Przerwaną odyseję (reż. J. Głomb) na scenie Macedońskiego Teatru Narodowego w Skopje (2016) oraz Stacyjkę (reż. J. Głomb) w Teatrze Dramatycznym im. Juozasa Miltinisa w litewskim Poniewieżu (2017). Zaprojektowała scenografię do telewizyjnych wersji legnickich spektakli: Ballady o Zakaczawiu, Wschodów i Zachodów Miasta, Made in Poland, Orkiestry. Pracowała z takimi reżyserami, jak m.in. Jacek Głomb, Przemysław Wojcieszek, duet PiK, Paweł Palcat, Paweł Kamza, Lech Raczak, Robert Talarczyk. Dramatyzowany pokaz jej kostiumów pt. Sen Szekspira prezentowano na Międzynarodowej Wystawie Scenograficznej Prague Quadriennale 2003 oraz na VIII Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (2004). W 2015 roku przygotowała wystawę Spektakl w obiektywie miasta w Muzeum Śląskim – Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach. Za swą twórczość otrzymała nagrody na ogólnopolskich konkursach i festiwalach, m.in. na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
- Bartek Sowa – fotograf prasowy i teatralny – w teatrze najczęściej współpracuje z Mają Kleczewską, czasem z Janem Klatą, na stałe z Wrocławskim Teatrem Współczesnym, niegdyś z Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze. Fotografował również dla scen narodowych w Warszawie i w Krakowie. Przez lata fotograf „Gazety Wyborczej”. Jest laureatem m.in. nagrody w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 2003 oraz BZ WBK Press Foto 2006. Jego zdjęcia prezentowano na wystawach indywidualnych, prowadził także warsztaty fotografii artystycznej.