Wystawa pt. „Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku” zainaugurowała mecenat, którym KGHM Polska Miedź S.A. objęła Zamek Królewski w Warszawie.
Mecenat objęty został w szczególnym czasie. Zamek Królewski w Warszawie obchodzi 400-lecie ukończenia przebudowy podjętej na zlecenie króla Zygmunta III Wazy. Dyrekcja Zamku przy wsparciu finansowym KGHM Polska Miedź S.A. przygotowała bogaty program wydarzeń artystycznych, historycznych i naukowych.
Jednym z nich jest ekspozycja niemal 500 dzieł ze zbiorów rodzimych i zagranicznych, dokumentujących najwyższy kunszt jubilerski. Symbolicznie wpisuje się w ideę dbałości koncernu o pielęgnowanie wartości historycznych i dziedzictwa kulturowego. Wystawa „Rządzić i olśniewać…” prezentuje klejnoty, obrazy prezentujące dzieła jubilerstwa, sposób, w jaki noszono klejnoty, biżuterię czy to, jak była ona komponowana ze strojem w epoce XVI i XVII wieku. Będą również wzory graficzne, które dawniej wykorzystywali jubilerzy do tworzenia klejnotów.
Rozumiemy nasz wpływ na polską gospodarkę i czujemy się odpowiedzialni również za wspieranie polskiego dorobku i dziedzictwa narodowego – mówi prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. Marcin Chludziński. Zamek Królewski w Warszawie zajmuje szczególne miejsce w historii Polski. To symbol polskich dokonań, waleczności i wartości, ale zarazem symbol wielkich trudów, jakie stawały się naszym udziałem, zwłaszcza w minionym wieku. Mając świadomość rangi i wymiaru tego miejsca, postanowiliśmy objąć Zamek Królewski w Warszawie naszym mecenatem. Jednocześnie jesteśmy przekonani, że czeka nas długotrwała i owocna współpraca, zwłaszcza, że łączy nas dbałość o polską kulturę i historię – dodaje prezes Marcin Chludziński.
Zamek Królewski tworzy harmonijną całość kultury i sztuki obecnej w polskiej monarchii aż do utraty niepodległości. Wsparcie KGHM Polska Miedź S.A. otwiera nowy etap w działalności Zamku, w której znalazło się miejsce na partnerstwo interesów dwóch instytucji o rozpoznawalnej marce na świecie – komentuje zaangażowanie koncernu dyrektor Zamku Królewskiego prof. dr hab. Wojciech Fałkowski.
Wśród zgromadzonych pereł są przede wszystkim sukienki obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej – rubinowa i diamentowa, bogato wysadzane klejnotami. Jest również ponadmetrowa złota monstrancja z 1672 r., inkrustowana kilkoma tysiącami diamentów jako symbol ocalenia Jasnej Góry spod „szwedzkiego potopu”.
Zbiory przetrwały wojny, zabory i grabieże. I zostały odzyskane przez kolekcjonerów.
Część sprowadzono z Wilna, z paryskiego Luwru czy od prywatnych właścicieli w Londynie. Drogocenne dzieła ukazujące kunszt jubilerskich polskich artystów trafiły na wystawę do Zamku Królewskiego również z muzeów we Florencji, Bernie, Monachium, Uppsali i Nowego Jorku. A także od ojców paulinów z klasztoru na Jasnej Górze i sanktuariów w całej Polsce. Kilka unikalnych dzieł udało się ocalić od zapomnienia. Takim obiektem jest czepiec z pereł sztucznych, odnaleziony w tym roku w dawnej kolegiacie w Poznaniu, który bez naszej wystawy po prostu rozsypałby się w proch. To jedyny taki zabytek w całej Europie – informuje kuratorka wystawy Danuta Szewczyk-Prokurat.
Wystawa pt. „Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w.” została otwarta dla zwiedzających 30 maja i będzie dostępna do 4 sierpnia 2019 r. w Galerii Wystaw Czasowych Muzeum Zamku Królewskiego.
KGHM Polska Miedź S.A. od wielu lat aktywnie uczestniczy w znaczących przedsięwzięciach z obszaru kultury i sztuki. Jest sponsorem instytucji oraz wydarzeń – festiwali, produkcji filmowych i teatralnych, zarówno na szczeblu lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym. Wsparcie dziedzictwa narodowego Spółka prowadzi także poprzez działanie Fundacji KGHM.
Poprzez: kghm.com / wGospodarce.pl / cleanerenergy.pl