W związku z trwającymi pracami nad ustawą z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej Unia Miasteczek Polskich i Związek Gmin Wiejskich RP zwróciły się do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego o zmianę części artykułu ustawy, który nakazuje zatrudnianie w ośrodkach pomocy społecznej w pełnym wymiarze co najmniej trzech pracowników socjalnych oraz dodatkowo kierownika.
Według Unii Miasteczek Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP obowiązek zatrudniania co najmniej trzech pracowników socjalnych oraz kierownika w ośrodkach pomocy społecznej w najmniejszych gminach, szczególnie tych liczących poniżej 4-5 tys. mieszkańców to marnotrawstwo środków budżetowych, na które gminy te nie jest stać.
– Uzasadnieniem naszego stanowiska, jest nie tylko bardzo trudna sytuacja finansowa małych gmin, ale także poprawiająca się sytuacja materialna naszych mieszkańców, związana między innymi ze spadkiem bezrobocia, co przekłada się na znaczące zmniejszenie środowisk objętych pomocą socjalną. Ilość zadań realizowanych przez ośrodki pomocy społecznej uległa i będzie dalej ulegać zmniejszeniu w wyniku decyzji rządowych w sprawie zaprzestania realizacji przez gminy rządowego programu „Dobry Start”, a w najbliższej przyszłości także „Programu 500+” – mówi Grzegorz Cichy, prezes Unii Miasteczek Polskich.
W ocenie Unii Miasteczek Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP zmieniana ustawa o pomocy społecznej winna dopuszczać zmniejszenie zatrudnienia w ośrodkach pomocy społecznej o jeden etat, czyli z trzech do dwóch etatów – z uwzględnieniem kierownika ośrodka. W najmniejszych gminach bowiem, inaczej niż jest to w dużych ośrodkach, jest normą, że kierownicy ośrodków pomocy społecznej oprócz funkcji kierowniczych wykonują także funkcję pracowników socjalnych.