30 października br. zakończyły się konsultacje społeczne rządowego projektu ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, która zakłada miedzy innymi wprowadzenie centralnego rejestru grobów i miejsc spoczynku, rejestru cmentarzy oraz wprowadzenie elektronicznej karty zgonu.
– Zmiany zapewnią lepszą ochronę grobów i cmentarzy oraz usprawnią zarządzanie przestrzenią. Projekt zakłada stworzenie centralnej bazy danych o cmentarzach i wszystkich miejscach pochówku. Miejsca spoczynku będzie można znaleźć na mapie grobów, dostępnej on-line. Projekt umożliwi też digitalizacje ksiąg cmentarnych i systemu elektronicznej ewidencji. Dzięki temu w łatwiejszy sposób zlokalizujemy groby naszych bliskich, cmentarze historyczne, groby wojenne, jak i miejsca spoczynku osób zasłużonych – informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Nowe rozwiązania legislacyjne przewidują również zmniejszenie obciążeń biurokratycznych i łatwiejsze uzyskiwanie i wytwarzanie dokumentów elektronicznych. Jak podkreśla KPRM będzie to możliwe dzięki stworzeniu elektronicznej karty zgonu i elektronicznej karty urodzenia.
Zdaniem autorów ustawy to rozwiązanie pozwoli na automatyczne przekazywania danych do rejestrów państwowych. Bez wizyty w urzędzie stanu cywilnego, szybciej i łatwiej uzyskamy odpisy aktów stanu cywilnego także w formie on-line. To także łatwiejsze i szybsze procedury dla lekarzy, ratowników medycznych oraz położnych.
Jak podaje KPRM projekt zakłada także utworzenie systemu i aplikacji służącej do obsługi elektronicznej karty zgonu. Projektowane przepisy umożliwią też automatyczny dostęp do danych o zgonach dla Głównego Urzędu Statystycznego, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przedsiębiorców pogrzebowych i zarządców cmentarzy. Ułatwi to zdecydowanie procedury związane z pochówkiem i rejestracją zgonów.