Każdy kierowca staje przed koniecznością zakupu opon do swojego samochodu. Szczególnie przed zimą szukamy odpowiedniego i bezpiecznego ogumienia, dostosowanego do warunków atmosferycznych. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić czy opony, które wybraliśmy dostosowane są do trudnych warunków jazdy i czy mają odpowiednią przyczepność na lodzie. Jak podpowiada nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów takie informacje znajdziemy na nowych etykietach informacyjnych, które zostały wprowadzone w maju 2021 roku.
– W efekcie unijnego rozporządzenia od 1 maja 2021 r. zmieniło się oznakowanie opon. Oznacza to, że od tego momentu produkty wprowadzane na rynek powinny posiadać nowe etykiety. Nowością jest zmniejszenie liczby klas do pięciu (od A do E). Z rynku znikną więc opony z najgorszymi parametrami, które posiadały klasy F i G. Pojawiły się również nowe piktogramy, które określają dostosowanie opon do ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Pokazują zatem możliwość ich użycia w różnych warunkach zimowych – informuje UOKiK.
Jak ustaliliśmy nowa etykieta nadal utrzymuje te same trzy klasyfikacje, co poprzednio: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu. Część z nich, jak zaznacza UOKiK została jednak przeprojektowana w ten sposób, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego.
– Dzięki nowym informacjom na etykietach, kierowcy będą mogli dokonać bardziej świadomego wyboru opon i lepiej dostosować je do oczekiwanych warunków jazdy. Konsumenci zyskają większy wpływ na bezpieczeństwo i efektywność ekonomiczną swojego samochodu. Przed zimą zwróćmy szczególną uwagę na dodatkowe oznaczenia, które informują o przyczepności samochodu na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni. Zachęcamy do wyboru opon charakteryzujących się niskim poziomem hałasu oraz takich, które obniżają zużycie paliwa – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.