Komisja Europejska 6 września zaproponowała, by całkowicie zawiesić umowę o ułatwieniach wizowych między UE a Rosją. Według KE państwo takie jak Rosja, prowadzące wojnę napastniczą, nie powinno korzystać z ułatwień wizowych tak długo, jak prowadzi destrukcyjną politykę zagraniczną i agresję wojskową wobec Ukrainy, całkowicie lekceważąc międzynarodowy ład oparty na zasadach.
– Zawieszenie stosowania umowy jest odpowiedzią na wzrost ryzyka i zagrożeń dla bezpieczeństwa Unii i bezpieczeństwa narodowego państw członkowskich w wyniku rosyjskiej AGRESJI wojskowej na Ukrainę. Oznacza ono, że obywatele Rosji nie będą już korzystać z uprzywilejowanego dostępu do UE i że będą ich obowiązywać dłuższe, droższe i trudniejsze procedury ubiegania się o wizę. Państwa członkowskie będą miały dużą swobodę w rozpatrywaniu wniosków o wydanie wiz krótkoterminowych składanych przez obywateli Rosji i będą w stanie zapewnić większą kontrolę w odniesieniu do obywateli tego kraju podróżujących do UE. UE pozostanie otwarta dla niektórych kategorii podróżnych ubiegających się o wizę w istotnych celach, zwłaszcza dla członków rodzin obywateli UE, dziennikarzy, dysydentów i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego – informuje Biuro Prasowe Komisji Europejskiej.
Komisja europejska 6 września przedstawiła też wniosek w sprawie nieuznawania paszportów rosyjskich wydanych na okupowanych terenach Ukrainy.
Dowiedzieliśmy się , że oba wnioski przedłożono w następstwie porozumienia politycznego osiągniętego przez ministrów spraw zagranicznych na nieformalnym posiedzeniu 31 sierpnia, które dotyczyło wspólnego skoordynowanego podejścia do wydawania wiz obywatelom Rosji.
Jak podaje KE wniosek dotyczący zawieszenia umowy o ułatwieniach wizowych wyeliminuje wszelkie ułatwienia, z jakich korzystali dotychczas obywatele Rosji ubiegający się o wizę krótkoterminową do strefy Schengen. Zamiast tego zastosowanie będą miały ogólne przepisy kodeksu wizowego.
W praktyce oznacza to, że obywatele Rosji:
– będą ponosić wyższe opłaty wizowe: opłata wizowa pobierana od wszystkich osób ubiegających się o wizę wzrośnie z 35 do 80 euro; będą musieli dłużej czekać na rozpatrzenie wniosku: standardowy termin, w jakim konsulaty podejmują decyzje w sprawie wniosków wizowych, wydłuży się z 10 do 15 dni. W indywidualnych przypadkach, gdy konieczna jest dalsza analiza wniosku, okres ten może zostać wydłużony do maksymalnie 45 dni;
– będą podlegać bardziej restrykcyjnym przepisom dotyczącym wiz wielokrotnego wjazdu: osoby ubiegające się o wizę nie będą już miały łatwego dostępu do wiz wielokrotnego wjazdu do strefy Schengen;
– będą musieli przedstawić większą liczbę dokumentów uzupełniających: przy ubieganiu się o wizę wymagane będzie przedstawienie pełnego wykazu dokumentów. Nie będzie już można korzystać z uproszczonego wykazu zawartego w umowie o ułatwieniach wizowych.
Komisja Europejska zaproponowała również wspólne podejście, zgodnie z którym państwa UE nie będą uznawać rosyjskich paszportów wydawanych na okupowanych terenach leżących poza granicami Federacji Rosyjskiej, jako że Rosja rozszerza obecnie praktykę wydawania paszportów rosyjskich na inne niekontrolowane przez rząd obszary Ukrainy, w szczególności na regiony Chersonia i Zaporoża. Według KE państwa członkowskie nie powinny uznawać rosyjskich paszportów wydanych na okupowanych terenach Ukrainy za ważne dokumenty podróży do celów wydawania wiz i przekraczania granic zewnętrznych UE.
Wniosek dotyczący zawieszenia umowy o ułatwieniach wizowych musi teraz zostać przeanalizowany i przyjęty przez Radę. Zawieszenie stosowania umowy wejdzie w życie drugiego dnia po opublikowaniu przyjętej decyzji w Dzienniku Urzędowym UE. Rosja zostanie powiadomiona o decyzji o zawieszeniu umowy nie później niż 48 godzin od jej wejścia w życie.
Decyzja w sprawie wniosku dotyczącego nieuznawania rosyjskich dokumentów podróży wydawanych w okupowanych regionach leżących poza granicami Federacji Rosyjskiej należy do Parlamentu Europejskiego i Rady. Proponowane środki wejdą w życie następnego dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE.