Na wniosek ministra Infrastruktury rada ministrów 15 lutego przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
– Rząd chce wprowadzić możliwość przesunięcia niewykorzystanych środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana przez samorządy. Taka sytuacja wystąpiła w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim. Ponadto, zapewniona zostanie większa stabilność funkcjonowania Funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń poprzez utrzymanie zwiększonej stawki dopłaty do końca 2023 roku – informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
W związku z dużym zainteresowaniem samorządów uzyskaniem dopłaty z Funduszu, w ramach naboru na 2022 r. w części województw kwota dotacji okazała się niewystarczająca na objęcie dopłatą wszystkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej, które zostały ujęte we wnioskach. Dlatego teraz , dzięki modyfikacji przepisów będzie możliwe umożliwi przesunięcie niezaangażowanych środków do tych województw. Pozwoli to na objęcie dopłatami jeszcze większej liczby połączeń.
Jednocześnie, jak podaje KPRM rząd chce utrzymać do końca 2023 r. zwiększoną stawkę dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Rozwiązanie to pozwoli zapewnić większą stabilność funkcjonowania Funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej funkcjonuje od lipca 2019 r. i umożliwia tworzenie nowych linii oraz likwidację białych plam komunikacyjnych.
Dowiedzieliśmy się, że środki z Funduszu przeznaczane są na dofinansowanie działań samorządów dotyczących zapewnienia przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Wsparcie przyznawane jest w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.