Niektórzy z klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ostatnich dniach otrzymali maile z informacją m.in. o niedopłacie składek i konieczności jej uregulowania w ciągu 24 h. Jak się okazuje maile wysyłane z adresu imitującego prawdziwą domenę ZUS to najnowsza forma oszustwa.
Fałszywa korespondencja jest wysyłana z adresu: [email protected] Dlatego ZUS przypomina, że drogą mailową nie kieruje do swoich klientów informacji o rozliczeniach ani żądaniach zapłaty. Ten adres jest wizualnie praktycznie identyczny z naszym firmowym, ale jest to typowe, informatyczne oszustwo – My nie wysyłamy mailem do klientów żadnych informacji o rozliczeniach składek ani wezwań do zapłaty czy też informacji o nadpłatach – przestrzega rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka wyjaśnia, że drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu. Jeżeli ktoś nie ma swojego indywidualnego konta na naszej platformie PUE ZUS wtedy nie ma najmniejszej możliwości, żeby dostał maila z ZUS – dodaje rzeczniczka.
W żadnym przypadku nie należy odpowiadać na maile, ani nie otwierać zawartych w korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma, bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.
Zawsze, gdy ktoś z klientów ma wątpliwości, co do nadawcy otrzymanej korespondencji, powinien się skontaktować z najbliższą placówką ZUS lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 225601600 lub adresem mailowym [email protected]