Lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, jakim jest mająca siedzibę w Polkowicach Grupa CCC, zakończył IV kwartał 2020 roku wzrostem sprzedaży o 2% rok do roku, mimo że działalność potentata znalazła się w tym okresie pod wpływem drugiej fali pandemii koronawirusa oraz kolejnej serii lockdownów na wielu rynkach.
Ograniczeniom sprzedaży stacjonarnej towarzyszył dynamiczny wzrost przychodów w segmencie e-commerce wynoszący 84%, natomiast eobuwie odnotowało kolejny z rzędu kwartał szybko rosnącej i bardzo rentownej sprzedaży. Stabilna jest też sytuacja płynnościowa Grupy jest stabilna, a w trudnym kwartale CCC obniżyło poziom zadłużenia netto o 152 mln zł w stosunku do III kwartału.
W listopadzie, przy okazji Black Friday, padł najwyższy w historii dobowy wynik sprzedażowy. Z kolei w grudniu, dzięki przygotowaniu atrakcyjnej oferty i akcji promocyjnych skierowanych do całych rodzin, CCC w pełni wykorzystało przedświąteczny potencjał sprzedażowy. Cały IV kwartał pokazał świetny odbiór kolekcji jesień-zima. Wszystko wskazuje na to, że Grupa CCC jest dobrze przygotowana do nadchodzącego sezonu wiosna-lato, zarówno od strony produktowej, komunikacji z klientem, jak i sprawności funkcjonowania kanałów sprzedaży i logistyki. Kontynuuje także cyfryzację sklepów przy jednoczesnej optymalizacji powierzchni handlowej.
IV kwartał i cały 2020 rok był okresem umacniania i wykorzystania potencjału e-commerce. Pandemia uwidoczniła kluczowe trendy takie jak migracja klientów do świata online, większa wrażliwość cenowa, zmieniająca się rola sklepów, rosnąca sprzedaż butów casualowych i sportowych, a także znaczenie marki i coraz większą rolę komunikacji i bliskiej relacji z klientem – mówi założyciel i Przewodniczący Rady Nadzorczej CCC Dariusz Miłek.
Grupa CCC wypracowała w IV kwartale przychody na poziomie 1,62 mld zł (wyższe o 26 mln rdr). W całym 2020 roku było to 5,26 mld zł (-2,5% rdr), w tym 2,46 mld zł z e-commerce (+71% r/r). Udział e-commerce w łącznych przychodach wyniósł w 2020 roku 47%, co oznacza znacznie wcześniejsze zrealizowanie strategicznego celu wyznaczonego na 2022 rok (35%-40%). Pomimo dwukrotnego ograniczenia sprzedaży stacjonarnej w IV kwartale, strata operacyjna została ograniczona do -31 mln zł. Grupa CCC utrzymuje dyscyplinę kosztową – koszty wzrosły o 17% rdr (głównie za sprawą rozwijającego się kanału online, rosły jednak wolniej od dynamiki przychodów).
IV kwartał pokazał, że byliśmy dobrze „uzbrojeni” na kolejny lockdown. Zapewniliśmy spółce finansową poduszkę bezpieczeństwa na wypadek różnych możliwych scenariuszy rozwoju pandemii. Zbudowaliśmy i umocniliśmy atrakcyjne kanały e-commerce, które dziś generują coraz większą sprzedaż. Zidentyfikowaliśmy nierentowne sklepy, a część z nich zamknęliśmy. Stawiamy na salony mniejsze powierzchniowo, bardziej angażujące, o hybrydowej formule, wciągające klienta w omnichannel – online i offline. Mimo ogromnej skali działania pokazaliśmy „zwinność” i „elastyczność” organizacji, szybko adaptując się do zmian rynkowych – mówi prezes Zarządu CCC S.A. Marcin Czyczerski.
Pandemia spopularyzowała zakupy online, a my jesteśmy beneficjentem tych zmian. Sklepy stacjonarne eobuwie.pl, czy rozwijany przez nas hybrydowy format Modivo z modą premium, to w naszej opinii sklepy przyszłości, będące awangardą zmieniającego się handlu. Klient oczekuje nowości, ułatwienia w zakupach i przede wszystkim pozytywnych doświadczeń – znajduje to w naszych sklepach. Skanery stóp esize.me zostały udostępnione w aplikacji 2D na smartfonach. Dzięki silnej robotyzacji, automatyzacji w centrum logistycznym w piku zamówień podczas akcji Black Friday wysyłaliśmy powyżej 100 tys. produktów dziennie. Inwestycje w najnowsze rozwiązania logistyczne m.in. maszyny pakujące, technologiczne ułatwienia w zakupach, atrakcyjny produkt i szybkie dostawy to rozwiązania, których nasi klienci mogą być pewni – mówi założyciel i prezes Zarządu eobuwie Marcin Grzymkowski.
-
CCC rozwija sprzedaż wielokanałową, jednocześnie dokonując rewizji sieci stacjonarnej i ograniczenia jej ekspansji, szczególnie w Europie Zachodniej. Łączna powierzchnia na koniec 2020 roku jest na podobnym poziomie r/r (nieznaczny wzrost o 14 tys. mkw., głównie w Rumunii i Słowenii, a także w Polsce poprzez rozbudowę sieci hybrydowych salonów eobuwie oraz Modivo).
-
Jednocześnie, Grupa kontynuuje proces cyfryzacji sklepów: około 200 lokalizacji zostało już wyposażonych w tablety do zakupów internetowych, a jeszcze w styczniu w sklepach pojawią się pierwsze kasy samoobsługowe. Salony stacjonarne CCC coraz częściej stają się źródłem pozyskiwania klienta e-commerce.
-
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec 2020 roku wynosiła 693 tys. m2. Na koniec grudnia 2020 roku Grupa CCC była obecna w 30 krajach – w 22 sprzedaż prowadzona jest w 1060 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. Grupa posiada łącznie 70 platform online w całej Europie: eobuwie.pl, ccc.eu, MODIVO, DeeZee, Gino Rossi.
-
Grupa dysponuje nowoczesnym zapleczem logistycznym zbudowanym pod kątem intensyfikacji sprzedaży online. W 2020 roku otworzyła nowe centrum dystrybucyjne w Zielonej Górze, co pozwoliło na zwielokrotnienie zamówień w e-commerce. Obecnie, finalizowany jest kolejny etap tej inwestycji.
-
Centrum logistyczne w Polkowicach, skąd wysyłany jest towar na 20 różnych rynków, dostosowane zostało także do wysyłek e-commerce. Dodatkowo, w IV kwartale w 8 wybranych aglomeracjach Polski uruchomione zostały dostawy ze sklepów CCC w 60 minut. Na początku roku 2021 to rozwiązanie będzie dostępne w kolejnych 35 miastach.
Ważnym elementem naszej strategii, niezależnie od wyzwań związanych z pandemią, jest odpowiedzialny rozwój pod względem produktu, środowiska naturalnego, pracowników oraz społeczeństwa. Cieszymy się, że zostało to dostrzeżone i pod koniec sierpnia 2020 rating naszej Spółki w prestiżowym zestawieniu ESG MSCI został podniesiony z BBB do A. Długoterminowym celem jest uzyskanie ratingu na poziomie A+ – mówi prezes zarządu CCC S.A. Marcin Czyczerski.