Do 2027 r. powstanie linia dużych prędkości, która połączy Dolny Śląsk z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK). W tej sprawie odbyło się spotkanie Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku. Wziął w nim udział burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.
Posiedzenie odbyło się w trybie zdalnym. Najwięcej miejsca poświęcono inwestycjom kolejowym prowadzonym w naszym regionie przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. Uczestnikom został zaprezentowany poziom zaawansowania prac przygotowawczych dla budowy linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Dolny Śląsk z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromna szansa rozwojowa również dla Dolnego Śląska. Dzięki nowym połączeniom kolei dużych prędkości maksymalnie skrócimy dojazd do Warszawy. Dziś z Wrocławia są to cztery godziny, po zakończeniu inwestycji czas ten skrócimy do niecałych dwóch godzin. Co istotne, linia kolejowa do Wrocławia i dalej do granicy z Czechami, będzie jedną z pierwszych realizowanych w ramach CPK. Według planów cały odcinek powstanie już w 2027 roku – powiedział poseł Paweł Hreniak, przewodniczący Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku.
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już za trzy lata. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.
W województwie dolnośląskim to budowa 119 km nowych linii kolejowych i modernizacja 126 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się prawie 2,5 mln mieszkańców województwa.
Planujemy na każdym etapie realizacji inwestycji konsultacje społeczne. Chcemy wsłuchiwać się w głos mieszkańców, co więcej przewidujemy konsultacje dodatkowe poza tymi, które wymagane są przez prawo. Niezwykle ważne jest również to, że po infrastrukturze przygotowywanej dla kolei dużych prędkości, będą mogły poruszać się również pociągi lokalne, które pozwolą na połączenia z mniejszymi miejscowościami – powiedział Grzegorz Bogusławski z Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Spotkanie było również okazją do dyskusji i przedstawienia uwag, wniosków i opinii do projektu. Burmistrz Polkowic przypomniał, że teren Zagłębia Miedziowego pozbawiony jest obecnie „sztywnego kręgosłupa kolejowego”, ponieważ połączenie Rudna-Głogów omija Polkowice. Dlatego za niezwykle cenną uważam inicjatywę marszałka Tymoteusza Myrdy, któremu udało się zachęcić województwo dolnośląskie i samorządy Zagłębia Miedziowego do współpracy na rzecz budowy Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Efektem tej współpracy jest podpisanie porozumienia i zabezpieczenie środków na przygotowanie studium wykonalności oraz uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy tej linii – zaznaczył burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.
W wydarzeniu wzięli udział przewodniczący Zespołu Parlamentarnego poseł Paweł Hreniak, parlamentarzyści, prezes zarządu CPK Mikołaj Wild wraz ze współpracownikami, dyrektor naczelny Oddziału Regionalnego PKP PLK Jerzy Dul, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu Lidia Markowska, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Jan Pyś oraz samorządowcy, wśród nich członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Tymoteusz Myrda, starosta oławski Zdzisław Brezdeń, burmistrz Siechnic Milan Usak, burmistrz Bierutowa Piotr Sawicki oraz burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.