Miedziowe Fakty

WIDEO

WYWIAD

POLITYKA

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
Miedziowe Fakty
Home Polkowice

Burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki: „rozbudowany transport publiczny to szansa na rozwój”

KK przez KK
23 października 2019
w Polkowice
0
Burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki: „rozbudowany transport publiczny to szansa na rozwój”

W warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbył się w ubiegłym tygodniu VIII Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Wśród prelegentów, których zaprosił Zespół Doradców Gospodarczych TOR, organizator kongresu, był burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki. Udzielił on także specjalnego wywiadu dla Polskiej Agencji Prasowej.

Wprawdzie większość uczestników sympozjum reprezentowało Warszawę oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, to głos średniej wielkości gminy, jaką są Polkowice, został usłyszany i był szeroko komentowany. Wśród kwestii podnoszonych na kongresie przez włodarza Polkowic były m. in. sprawy wielokrotnie już poruszane na forum regionu: konieczność budowy sieci wygodnych i bezpiecznych.

Dobry transport publiczny daje szansę, że ktoś zamiast w wielkim mieście będzie wolał mieszkać w 30 tys. miasteczku, gdzie żłobek, park i przychodnia zdrowia są na wyciągnięcie ręki – mówił w wywiadzie udzielonym Polskiej Agencji Prasowej burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.

  • Na Kongresie Transportu Publicznego obok Warszawy i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii głos zabierały Polkowice. Dlaczego ta zbiorowa komunikacja jest w Państwa przypadku tak istotna?

Im więcej mieszkańców, tym większy potencjał demograficzny danego miasta, a potem to się przekłada na potencjał gospodarczy. Jeżeli Polkowice nie będą włączone w siatkę wygodnych połączeń, dojazdów, to przestaną być atrakcyjne jako miejsce do zamieszkania, a dla firm – jako rezerwuar pracowników. Dobry transport publiczny daje szansę, że ktoś zamiast w wielkim mieście będzie wolał mieszkać w 30 tys. miasteczku, gdzie żłobek, park i przychodnia zdrowia są na wyciągnięcie ręki.

Rozbudowany transport publiczny jest więc dla małych i średnich miast szansą na rozwój. Oznacza polepszenie dostępu do zasobów zdrowotnych, edukacyjnych, kulturalnych tych mieszkańców, którzy nie posiadają samochodów, a z drugiej strony – pozwala na zmniejszenie liczby samochodów, a to z kolei przekłada się na mniejszą liczbę parkingów, więcej zieleni w mieście i większą funkcjonalność tego miasta.

  • Podobno Polkowice się korkują…

Rzeczywiście, miasto choć nie jest duże, to w godzinach szczytu się korkuje. A to dlatego, że do Polkowic, które liczą 25 tys. mieszkańców, codziennie przyjeżdża ponad 12 tys., a niektórzy mówią, że nawet 15 tys. pracowników – zarówno do kopalni KGHM, jak i do podstrefy Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w której działa m.in. fabryka Volkswagena. To niesamowite zjawisko pokazujące, ile jest jeszcze do zrobienia w kontekście transportu, dowozu pracowników.

  • I dlatego ruszyły bezpłatne połączenia do sąsiednich gmin?

Sam jako student musiałem dojeżdżać do Wrocławia, przesiadając się z busa do busa. Potrzebę bezpłatnych połączeń między gminami wyczułem też w rozmowach z mieszkańcami. W ciągu roku udało nam się skomunikować miasto z pięcioma gminami, z trzema powiatami. Kluczowe dla nas jest połączenie do Lubina, przede wszystkim z tego względu, że tam jest najbliższy szpital, ale też ze względu na fakt, że Lubin od niedawna ma połączenie kolejowe Lubin – Legnica – Wrocław. Dojazd do Lubina pozwala na dalszą podróż, więc nasze autobusy są zintegrowane z pociągami.

  • Polkowice na brak pieniędzy zapewne nie narzekają, ale mimo wszystko parę milionów trzeba było na to znaleźć…

Przy rozbudowie floty transportowej staramy się o zaangażowanie środków zewnętrznych. W przyszłym roku otrzymamy dziewięć autobusów elektrycznych o wartości ok. 19 mln zł, z czego 14 mln zł otrzymamy z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Ale sam koszt utrzymania bezpłatnych linii rzeczywiście ponosi gmina. Na chwilę obecną w budżecie na przyszły rok planujemy na ten cel około 4,5 do 5 mln zł. To bardzo duża kwota, ale ja to traktuję w kategoriach inwestycji w rozwój Polkowic i lokalnej społeczności.

  • Te autobusy nie jeżdżą puste?

Autobus do Lubina jest oblegany, wręcz ciasny. Oczywiście zawsze można coś poprawiać, ale staramy się tak budować siatkę połączeń, żeby była zintensyfikowana w godzinach szczytowych. Widzimy przyrost pasażerów, więc ta tendencja jest dla nas dobra.

  • A jak się sprawdził w Polkowicach rower miejski?

W przypadku roweru miejskiego, który po raz pierwszy w Polkowicach zafunkcjonował, mamy dość ciekawe doświadczenie. Przez pierwszy miesiąc odnotowaliśmy ponad 12 tys. przejechanych kilometrów i ponad 9,5 tys. użytkowników, którzy z tego systemu korzystali. A mówimy o niewielkim systemie, bo mamy dziewięć stacji i pięćdziesiąt rowerów. To pokazuje, że stwarzanie przez samorząd takich alternatywnych form komunikacji jest dobrym kierunkiem.

  • Będzie w końcu kolej w Polkowicach?

Transport szynowy jest niezbędny, żeby zagwarantować rozwój Polkowic w przyszłości. Zagłębie miedziowe to w skali kraju unikat – blisko pół miliona mieszkańców, którzy pozbawieni są połączenia kolejowego łączącego Legnicę, Lubin, Polkowice i Głogów. To ma strategiczne znaczenie z punktu widzenia zakładów pracy, ale też rozwoju potencjału gospodarczego, ekonomicznego czy społecznego. Jesteśmy w takim momencie, że albo ta kolej powstanie teraz albo już nie powstanie nigdy.

Samorząd województwa bardzo mocno zaangażował się w przygotowanie koncepcji budowy tego połączenia kolejowego. Jest też wsparcie rządowe – odcinek Legnica – Polkowice – Głogów został wpisany do załącznika rozporządzenia dotyczącego budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To już jest kolejny krok, udaje się materializować te nasze działania. Tylko kwota przeraża – koszt budowy kolei oscyluje wokół niemal miliarda złotych. Sami tego nie udźwigniemy.

  • Dziękuję za rozmowę.

Anna Banasik (PAP)
Tagi: transportsamorząd
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

„Przegiął” trzema samochodami jednocześnie – brawura czy brak wyobraźni?

Następny wpis

Będą nowe drogi w Sobinie

Następny wpis

Będą nowe drogi w Sobinie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
zdjecie-ilustracyjne

Ważne dla mieszkańców Legnicy – postępowanie w przypadku znalezienia martwego dzika

17 marca 2023
glogow-42-latek-mial-25-promila-alkoholu-uszkodzil-plot-i-lampe-uliczna

Głogów: 42-latek miał 2,5 promila alkoholu – uszkodził płot i lampę uliczną

21 marca 2023
rudna-tragiczny-final-poszukiwan-77-latka

Rudna: Tragiczny finał poszukiwań 77-latka

21 marca 2023
DOLNY ŚLĄSK: 31-latek poniżał, bił i okradał swoją babcię. Odpowie za to przed sądem

DOLNY ŚLĄSK: 31-latek poniżał, bił i okradał swoją babcię. Odpowie za to przed sądem

21 marca 2023
MCWR Głogów

W tym roku więcej turnusów w głogowskiej akcji „Lato w mieście”

23 marca 2023
godzina-dla-ziemi-w-powiecie-polkowickim

Godzina dla Ziemi w Powiecie Polkowickim

23 marca 2023
jurij-tokar-ukraincy-nie-oddadza-swojej-wolnosci-i-niepodleglosci-w-polsce-uczestnicza-w-zyciu-spolecznym-i-gospodarczym-studio-fakty

Jurij Tokar: „Ukraińcy nie oddadzą swojej wolności i niepodległości – w Polsce uczestniczą w życiu społecznym i gospodarczym” [STUDIO FAKTY]

22 marca 2023
dwa-potracenia-na-oznakowanych-przejsciach-dla-pieszych-w-lubinie

Dwa potrącenia na oznakowanych przejściach dla pieszych w Lubinie

22 marca 2023

Ostatnie aktualności

MCWR Głogów
Głogów

W tym roku więcej turnusów w głogowskiej akcji „Lato w mieście”

23 marca 2023
godzina-dla-ziemi-w-powiecie-polkowickim
Polkowice

Godzina dla Ziemi w Powiecie Polkowickim

23 marca 2023
jurij-tokar-ukraincy-nie-oddadza-swojej-wolnosci-i-niepodleglosci-w-polsce-uczestnicza-w-zyciu-spolecznym-i-gospodarczym-studio-fakty
Dolny Śląsk

Jurij Tokar: „Ukraińcy nie oddadzą swojej wolności i niepodległości – w Polsce uczestniczą w życiu społecznym i gospodarczym” [STUDIO FAKTY]

22 marca 2023
dwa-potracenia-na-oznakowanych-przejsciach-dla-pieszych-w-lubinie
Lubin

Dwa potrącenia na oznakowanych przejściach dla pieszych w Lubinie

22 marca 2023
pamietajcie-o-zmianie-czasu-z-zimowego-na-letni-to-juz-w-ten-weekend
Aktualności

Pamiętajcie o zmianie czasu z zimowego na letni! To już w ten weekend

22 marca 2023
szkolne-kluby-sportowe-w-polkowicach-juz-dzialaja
Gmina Polkowice

Szkolne Kluby Sportowe w Polkowicach już działają

22 marca 2023

MiedzioweFakty.pl - wiarygodne informacje z Głogowa, Lubina, Polkowic, Legnicy oraz Dolnego Śląska. Sprawdzone fakty i opinie.

Polityka Prywatności
Redaktor naczelny: Dariusz Nowakowski

Kategorie

  • Kultura
  • zdrowie
  • Wywiad
  • Dolny Śląsk
  • Informacje Gminy Rudna
  • Gmina Polkowice
  • Lubin
  • Polkowice
  • Głogów
  • Legnica
  • Aktualności
  • Biznes
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Video
  • Wydarzenia
  • Ważne
  • Twoje miasto
MCWR Głogów

W tym roku więcej turnusów w głogowskiej akcji „Lato w mieście”

23 marca 2023
godzina-dla-ziemi-w-powiecie-polkowickim

Godzina dla Ziemi w Powiecie Polkowickim

23 marca 2023
jurij-tokar-ukraincy-nie-oddadza-swojej-wolnosci-i-niepodleglosci-w-polsce-uczestnicza-w-zyciu-spolecznym-i-gospodarczym-studio-fakty

Jurij Tokar: „Ukraińcy nie oddadzą swojej wolności i niepodległości – w Polsce uczestniczą w życiu społecznym i gospodarczym” [STUDIO FAKTY]

22 marca 2023
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk

© 2022 MiedzioweFakty.pl

Drogi użytkowniku
po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://miedziowefakty.pl/regulamin)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT