Komisja Europejska 13 stycznia przyjęła program prac na 2022 r. Kreatywna Europa. Wkrótce zostaną ogłoszone zaproszenia do składania wniosków. Dzięki budżetowi w wysokości ok. 385 mln euro, czyli o prawie100 mln euro większym niż w 2021 r., program Kreatywna Europa oznacza większe wsparcie dla partnerów w sektorze kultury i sektorze kreatywnym i należycie uwzględnia wyzwania wynikające z kryzysu związanego z COVID-19 i rosnącej globalnej konkurencji.
– Sektor kultury i sektor kreatywny to dusza europejskiego społeczeństwa. Wiemy, jaką odpornością musiały się wykazać w ciągu ostatnich dwóch lat sektor kultury i sektor kreatywny. W 2022 r. budżet programu Kreatywna Europa będzie największy w jego historii. UE wspiera ich odbudowę, kreatywność i innowacyjny potencjał. Zachęcamy artystów, twórców i osoby zawodowo zajmujące się kulturą do zbadania i wykorzystania licznych możliwości finansowania oferowanych przez program Kreatywna Europa – mówi Marija Gabriel, unijny komisarz do spraw innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży.
– W 2022 r. zwiększymy nasze wsparcie dla sektora kultury i sektora kreatywnego, które bardzo ucierpiały w wyniku kryzysu powodowanego COVID-19, od kin po festiwale. W programie Kreatywna Europa zapisano bezprecedensową kwotę 226 mln euro dla sektora audiowizualnego i 35 mln euro dla sektora audiowizualnego, w tym dla mediów informacyjnych. Program przewiduje inwestycje w technologie cyfrowe i nowe rodzaje treści, od wysokiej klasy seriali telewizyjnych po rzeczywistość wirtualną. W ramach działań na rzecz ochrony wolności mediów w UE będziemy również finansować współpracę dziennikarską, wzmacniać standardy zawodowe oraz promować umiejętność korzystania z mediów – dodaje Thierry Breton, komisarz UE ds. rynku wewnętrznego.
Komponent KULTURA programu będzie obejmował nowe zaproszenia do składania wniosków i inicjatywy w sektorach muzyki, dziedzictwa kulturowego, sztuk widowiskowych i literatury. Zostanie również uruchomiony program mobilności oferujący artystom, twórcom lub osobom zawodowo zajmującym się kulturą możliwość wyjazdu za granicę w celu rozwoju zawodowego lub współpracy międzynarodowej oraz znalezienia nowych odbiorców, wspólnego tworzenia, produkowania lub prezentowania swoich dzieł.
Komponent MEDIA koncentruje się na sektorze audiowizualnym i w 2022 r. będzie zawierał kilka nowości. Dostępne będzie finansowanie innowacyjnych gier wideo i doświadczeń związanych z rzeczywistością wirtualną. Nowe działanie „MEDIA 360 stopni” będzie ukierunkowane na wiodące fora branżowe i na współdziałanie z firmami w całym audiowizualnym łańcuchu wartości. Aby bardziej pobudzić innowacje, uruchomiony zostanie portal rynku MEDIA dla obiecujących przedsiębiorstw typu start-up („Media Market Gateway”). Wzmocniona zostanie współpraca między festiwalami filmowymiza pośrednictwem sieci kontaktów.
Komponent międzysektorowy zwiększy finansowanie dla „Laboratorium innowacji w sektorze kreatywnym” (Creative Innovation Lab) na potrzeby wspólnych projektów w zakresie innowacji obejmujących kilka sektorów kreatywnych. Wniesie również wkład w realizację nowego europejskiego Bauhausu. Zwiększy on także zakres wsparcia dla mediów informacyjnych poprzez dodatkowe środki na rzecz wolności mediów.
– Program Kreatywna Europa zajmie się również kluczowymi kwestiami mającymi wpływ na sektor kultury i sektor kreatywny. Projekty finansowane w ramach programu MEDIA będą musiały wdrożyć strategie na rzecz ekologizacji i różnorodności, w tym równowagi płci. Program Kreatywna Europa przyczyni się zatem znacząco do realizacji priorytetów politycznych Komisji w zakresie zrównoważonego rozwoju i włączenia społecznego. Program będzie obejmował inicjatywy obejmujące dodatkowe priorytety UE, takie jak wkład w strategię UE w sprawie zwalczania antysemityzmu i wspierania życia żydowskiego, a także Europejski Rok Młodzieży – informuje Biuro Prasowe Komisji Europejskiej.