Miedziowe Fakty

WIDEO

WYWIAD

POLITYKA

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
Miedziowe Fakty
Home Dolny Śląsk

1800 kilometrów Cyklostrady Dolnośląskiej – możesz wziąć udział w konsultacjach

KK przez KK
14 maja 2021
w Dolny Śląsk
0
1800 kilometrów Cyklostrady Dolnośląskiej – możesz wziąć udział w konsultacjach

Kilkanaście propozycji przebiegów, które będą osią powstającej Cyklostrady Dolnośląskiej. Zaprezentowany przez zarząd województwa projekt sieci głównych tras rowerowych województwa dolnośląskiego trafił do konsultacji społecznych. Opinie można zgłaszać do 10 czerwca.

Cyklostrada Dolnośląska to ponad 1800 km tras, które poprawią dostępność transportową regionu, zintegrują lokalne drogi rowerowe i powiążą je z dolnośląską siecią kolejową. Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową.

Główne trasy rowerowe regionu tworzą sieć o długości prawie 1800 km. Sieć to 11 głównych tras, w tym 5 tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:
  • Trasa krajowa nr 9 – EV 9 (Adriatyk – Bałtyk)
  • Trasa krajowa nr 3 – Blue Velo (Ołomuniec – Bałtyk)
  • Trasa krajowa nr 12 – Słubice – Katowice
  • Trasa krajowa nr 6 – Trasa Via Regia (Drezno – Kijów)
  • Trasa krajowa nr 8 – (Wrocław – Warszawa)

Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska – mówi marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.

Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które trwały w ostatnich 4 latach. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano list intencyjny w sprawie Blue Velo – szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki od granicy czeskiej aż do Bałtyku. Dokument podpisano podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego zorganizowanego m.in. przez urząd marszałkowski i Instytut Rozwoju Terytorialnego. Trasa Blue Velo nawiązuje do modelu długodystansowych szlaków rowerowych prowadzonych wzdłuż dolin rzecznych, takich jak np. Łabska Trasa Rowerowa czy ścieżka wzdłuż Dunaju. Dzięki intensywnemu ruchowi turystycznemu trasy te stanowią ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów, przez który przebiegają, przynosząc im wymierne korzyści ekonomiczne.

Czekamy na uruchomienie środków unijnych z nowej perspektywy finansowej, dzięki którym w dużej mierze będzie realizowana Cyklostrada. Oczywiście budowa całego systemu tras w regionie będzie oparta o współpracę z samorządami, również przy ich współudziale finansowym. Wspólnie stworzymy przełomowy w skali kraju produkt turystyczny – podkreśla wicemarszałek województwa dolnośląskiego Grzegorz Macko.

Podlegający samorządowi wojewódzkiemu Instytut Rozwoju Terytorialnego zaangażowany jest w szereg projektów związanych z tematyką rowerową. Są wśród nich „Koncepcja transportu zeroemisyjnego w województwie dolnośląskim – mobilność rowerowa w codziennych dojazdach Dolnoślązaków”, czy koncepcja dotycząca standardów projektowych i wykonawczych dla powstającej w regionie infrastruktury rowerowej. Szczególnie ważna jest ta ostatnia inicjatywa, ponieważ to ona określa sposób projektowania i budowy przyszłych tras.

Projekt sfinansowany zostanie z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej, a biorąc pod uwagę fakt, że część tras rowerowych jest już gotowa, szacowany koszt realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej wyniesie około 850 mln zł. Pewne inwestycje są jednak konieczne, aby sieć mogła spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności – była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt, sprawność czy zasobność portfela.

To będą trasy turystyczne, długodystansowe, przebiegające nie tylko przez nasz region, ale także przez sąsiednie województwa i będą się łączyć z trasami w Niemczech i Czechach. Jestem przekonany, że ten projekt przyniesie korzyści ze względu na łatwiejszy dostęp do atrakcji Dolnego Śląska, które przez to odwiedzi więcej osób wspierających w ten sposób naszą regionalną turystykę – tłumaczy członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.

Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a obecny rozwój techniki pozwala na użytkowanie rowerów na znacznie dłuższe odległości. Dzięki temu rower staje się realną alternatywą w codziennych dojazdach do pracy, do szkoły czy do sklepu. Dzięki temu główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji. Dlatego Cyklostrada Dolnośląska zdecydowanie poprawi dostępność transportową regionu poprzez połączenie ich z regionalnym transportem kolejowym. Rozwijając tę formę transportu samorząd województwa realizuje jednocześnie cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.

Najważniejsze cele, które chcemy osiągnąć to oczywiście w dalszej perspektywie neutralność klimatyczna, a także multimodalność transportowa, czyli zintegrowanie różnych form przemieszczania się (w tym rowerowego) w regionie. Zachęcam do kontaktu z nami i przekazywania uwag do projektu poprzez strony internetowe urzędu marszałkowskiego, Instytutu Rozwoju Terytorialnego, a także poprzez Geoportal Dolnośląski – podsumowuje dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego Maciej Zathey.

Uwagi do projektu Cyklostrady można składać do 10 czerwca poprzez stronę internetową urzędu marszałkowskiego, drogą mailową na adres [email protected], a także po raz pierwszy poprzez Geoportal Dolnośląski. Ta ostatnia forma daje także możliwość proponowania na mapie nowych przebiegów odcinków Cyklostrady. Formularz dostępny jest pod adresem  https://geoportal.dolnyslask.pl/imap/#gpmap=gp109 gdzie w menu po lewej stronie należy wybrać rodzaj składanych uwag.

Tagi: regioninwestycjesamorząd
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Kto powinien dzierżawić nadodrzańskie łąki?

Następny wpis

Dziewięć nowoczesnych i zeroemisyjnych autobusów – Polkowice wykonały siedmiomilowy krok w kierunku elektromobilności [VIDEO]

Następny wpis

Dziewięć nowoczesnych i zeroemisyjnych autobusów – Polkowice wykonały siedmiomilowy krok w kierunku elektromobilności [VIDEO]

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Będzie jeszcze lepszy

Będzie jeszcze lepszy – EURO-NYSA-TICKET

3 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Huta Miedzi Cedynia zasilana

Huta Miedzi Cedynia zasilana w 100% zieloną energią

4 czerwca 2025

Reklama

katering timcatering

Ostatnie aktualności

Zmarł Tadeusz Kielan
Lubin

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy
Polkowice

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver
Dolny Śląsk

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Huta Miedzi Cedynia zasilana
Lubin

Huta Miedzi Cedynia zasilana w 100% zieloną energią

4 czerwca 2025
Zaginiona królewska korona
Głogów

„Zaginiona królewska korona” powraca – wyjątkowa muzealna gra w Głogowie

3 czerwca 2025
Będzie jeszcze lepszy
Dolny Śląsk

Będzie jeszcze lepszy – EURO-NYSA-TICKET

3 czerwca 2025

MiedzioweFakty.pl - wiarygodne informacje z Głogowa, Lubina, Polkowic, Legnicy oraz Dolnego Śląska. Sprawdzone fakty i opinie.

Polityka Prywatności

Kategorie

  • Wywiad
  • Dolny Śląsk
  • Informacje Gminy Rudna
  • Kultura
  • zdrowie
  • Gmina Polkowice
  • Lubin
  • Polkowice
  • Głogów
  • Legnica
  • Aktualności
  • Biznes
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Video
  • Wydarzenia
  • Ważne
  • Twoje miasto
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk

© 2022 MiedzioweFakty.pl

Drogi użytkowniku
po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://miedziowefakty.pl/regulamin)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT