Ministerstwo Edukacji i Nauki wchodzi w nowy etap unowocześnienia edukacji, nie tylko od strony sprzętowej, ale także podstawy programowej. Dlatego rekomenduje włączenie gier wideo do procesu dydaktycznego.
– Gry „This War of Mine” autorstwa 11bitstudios i stworzona przez IPN „Gra szyfrów” jeszcze w tym roku zostaną wpisane do podstawy programowej jako treści rekomendowane – zapowiada minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Gra video „This war of mine” to dzieło 11 bit studios, które konfrontuje gracza z realiami wojen domowych, a następnie – wzorem szeregu arcydzieł dwudziestowiecznej, antywojennej prozy – proponuje pogłębienie humanistycznej refleksji o perspektywę ofiar: bezbronnych cywilów, w tym dzieci.
Według resortu edukacji dzięki grze uczniowie mają możliwość skorzystania z atrakcyjnego sposobu przekazywania wiedzy i poszerzenia granic wyobraźni. Jak podkreśla MEiN gra wprowadzona do kanonu lektur była wielokrotnie nagradzana i omawiana w kontekstach pedagogicznych oraz społecznych.
„Gra szyfrów” to projekt gamingowy przygotowany jako gra FPP (first person perspective), składająca się z trzech misji. Opisuje ona przebieg wojny polsko‑bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z nas może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Dziesiątki młodych osób wciela się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko‑bolszewickiej z 1920 roku, uruchamia skomplikowane urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratuje Europę przed komunistycznym zniewoleniem.
Jak podaje MEiN rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania się oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 roku, kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno‑zaopatrzeniową.
Program rządowy „Gry w edukacji” ma na celu włącznie gier wideo w proces dydaktyczny uczniów. Wprowadzenie gier do systemu edukacji pozwala na przekazywanie wiedzy w sposób atrakcyjny dla ucznia, rozwijanie umiejętności miękkich i poszerzanie granic wyobraźni.
– Program „Gry w edukacji” zapewnia: wyselekcjonowane gry gotowe do pobrania bezpłatnie, scenariusze lekcji z przedmiotów realizowanych w ramach podstawy programowej, wskazówki dla nauczycieli, możliwość zgłaszania gier przez producentów. W ramach programu tworzona jest baza rekomendowanych gier gotowych do pobrania oraz propozycje scenariuszy lekcji z przedmiotów realizowanych w ramach podstawy programowej. Materiały umożliwiają łatwe włączenie gier w proces dydaktyczny – informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Dowiedzieliśmy się, że gry „This War of Mine” i „Gra szyfrów” są dostępne dla uczniów i nauczycieli w Polsce chcących skorzystać z tej formy nauki na lekcjach języka polskiego, etyki lub wiedzy o społeczeństwie. Gry można pobrać ze strony internetowej.