Komisja Europejska 24 czerwca br. uruchomiła sojusz na rzecz lotnictwa bezemisyjnego, wzywając członków społeczności lotniczej do połączenia sił w przygotowaniach do wprowadzenia bezemisyjnych samolotów.
– Sojusz na rzecz lotnictwa bezemisyjnego ma na celu przygotowanie ekosystemu lotniczego do wprowadzenia do użytku samolotów napędzanych wodorem i energią elektryczną, aby zagwarantować, że transport lotniczy przyczyni się do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej Europy do 2050 r. Sojusz zgromadzi przedstawicieli producentów samolotów, linii lotniczych, portów lotniczych, przedsiębiorstw energetycznych i dostawców paliw, agencji normalizacyjnych i certyfikujących, grup działających na rzecz praw pasażerów i środowiska oraz organów regulacyjnych. Będą oni wspólnie pracować nad określeniem wszystkich barier utrudniających wprowadzenie tego rodzaju samolotów do eksploatacji komercyjnej, opracowaniem zaleceń i planu działania w celu ich usunięcia, promowaniem projektów inwestycyjnych oraz stworzeniem synergii i dynamiki wśród członków – informuje Biuro Prasowe Komisji Europejskiej.
Dowiedzieliśmy się , że w szczególności członkowie sojuszu przyjrzą się takim kwestiom, jak wymogi w zakresie paliwa i infrastruktury w odniesieniu do samolotów napędzanych wodorem i elektrycznych w portach lotniczych, standaryzacja i certyfikacja oraz konsekwencje dla operatorów (linii lotniczych) i zarządzania ruchem lotniczym.
Oczekuje się, że w ciągu najbliższych dwudziestu lat do obrotu zostanie wprowadzonych ponad 44 tys. nowych samolotów. Potencjalną wielkość rynku bezemisyjnych samolotów do 2050 r. szacuje się na 26 tys. sztuk, o łącznej wartości 5 bln euro.
Jak podaje KE sojusz ostatecznie wypełni zobowiązanie do dostosowania sektora do ambicji i celów UE w dziedzinie klimatu i innych powiązanych polityk. Ważnym elementem jest również międzynarodowy wymiar tego sektora, ponieważ przeciwdziałanie zmianie klimatu jest działaniem globalnym.
– Wraz z pojawieniem się bezemisyjnych samolotów Europa napisze kolejny rozdział historii lotnictwa. Neutralność klimatyczna to przepustka do osiągnięcia wzrostu, a sojusz na rzecz bezemisyjnego lotnictwa pomoże europejskiemu przemysłowi lotniczemu utorować drogę ku konkurencyjnemu i ekologicznemu lotnictwu – mówi Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza KE ds. ery cyfrowej.
– Europejski przemysł lotniczy jest najbardziej innowacyjny na świecie. A entuzjazm całego sektora – od dużych producentów po dostawców sprzętu oraz małe przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwa typu start-up – do odegrania wiodącej roli we wprowadzaniu samolotów napędzanych wodorem i elektrycznych jest naprawdę zachęcający. Jednak cały ekosystem lotniczy również musi się przygotować, w tym dostawcy paliwa, operatorzy portów lotniczych i organy regulacyjne. Sojusz na rzecz lotnictwa bezemisyjnego pomoże koordynować wysiłki przedsiębiorstw i organizacji na rzecz utrzymania konkurencyjnego i zrównoważonego sektora lotnictwa – dodaje Thierry Breton, unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego.