9 lutego br. weszło w życie rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego dla strażaków ochotników. Świadczenie w wysokości 200 zł miesięcznie będzie wypłacane z budżetu państwa, po osiągnięciu przez mężczyznę 65., a przez kobietę 60. roku życia. Przysługuje ono strażakom OSP, którzy co najmniej przez 25 lat (druhowie) lub 20 lat (druhny) brali czynny udział w akcjach ratowniczych.
– Wypłacanie świadczenia ratowniczego wynika z przepisów ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, która całościowo reguluje funkcjonowanie OSP i powstała w MSWiA przy udziale strażaków ochotników. Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego należy złożyć do właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Dowiedzieliśmy się , że do wniosku należy dołączyć potwierdzenie bezpośredniego uczestnictwa w akcjach ratowniczych przez wymagany okres:
– od 1 stycznia 2022 roku takie potwierdzenie stanowi dokumentacja prowadzona przez PSP;
– w okresie od 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2021 roku potwierdzeniem jest dokumentacja PSP lub oświadczenie trzech świadków;
– za lata wcześniejsze, tj. do 31 grudnia 2011 roku potwierdzeniem jest wyłącznie pisemne oświadczenie trzech świadków.
Jak podaje MSWiA osobom, które osiągnęły odpowiedni staż czynnego udziału w akcjach ratowniczych, świadczenie może zostać przyznane już od 1 stycznia 2022 roku. Warunkiem jest złożenie wniosku w ciągu 9 miesięcy od wejścia w życie ustawy o OSP, czyli od 1 stycznia br.