Z okazji Światowego Dnia Nauczyciela Komisja Europejska 5 października uruchomiła nowe narzędzie internetowe dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, które ma im pomagać w korzystaniu z technologii cyfrowych w pracy pedagogicznej.
Narzędzie o nazwie „SELFIEforTEACHERS” może pomóc im w ocenie – na podstawie serii pytań – ich poziomu kompetencji cyfrowych i określeniu obszarów, w których potrzebują oni dalszego szkolenia i wsparcia.
– Nauczyciele wykonują fantastyczną pracę, za co pragnę im podziękować z okazji Światowego Dnia Nauczyciela. Dzięki technologiom cyfrowym możemy uzyskać nowe metody nauczania i uczenia się, w dodatku o charakterze bardziej integracyjnym i dostosowanym do kształcenia cyfrowych tubylców. Uruchamiane przez nas dziś narzędzie pozwoli europejskim nauczycielom uzyskać obraz – swoiste selfie – ich umiejętności wykorzystywania technologii oraz uzyskać na ten temat informacje zwrotne i porady dotyczące doskonalenia zawodowego. Komisja Europejska powinna towarzyszyć nauczycielom w uczeniu się przez całe życie – mówi Marija Gabriel, unijny komisarz ds. innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży.
Narzędzie będzie działać w językach angielskim, francuskim, niemieckim i słoweńskim. Jego wersje we wszystkich językach urzędowych UE zostaną udostępnione w ciągu najbliższych tygodni. Dostęp do narzędzia mają wszyscy nauczyciele szkół podstawowych i średnich.
Po rejestracji w systemie muszą oni zareagować na serię stwierdzeń dotyczących wykorzystywania przez nich technologii w sześciu różnych obszarach: nauczanie i uczenie się poszukiwanie, wykorzystywanie i tworzenie zasobów cyfrowych personalizacja uczenia się i angażowanie uczniów dzięki zajęciom praktycznym ocena i informacje zwrotne od uczniów komunikacja i współpraca z uczniami, rodzinami i innymi nauczycielami rozwijanie umiejętności cyfrowych uczniów.
Następnie nauczyciele otrzymują automatycznie wygenerowany raport z wynikami (odpowiadającymi poziomom od „użytkownika początkującego” do „innowatora”) Narzędzie oferuje dobry sposób na pierwsze określenie swoich mocnych stron i wskazania obszarów, które wymagają doskonalenia i wsparcia. Każda osoba, która ukończy autorefleksję, może otrzymać świadectwo i cyfrową odznakę uczestnictwa.
Nauczyciele mogą stosować narzędzie indywidualnie albo w ramach zespołu, np. w grupie nauczycieli z ich szkoły albo razem z innymi nauczycielami tego samego przedmiotu z całego regionu lub kraju. Może to ułatwić planowanie w szkole, w ramach sieci szkół, w ośrodku kształcenia nauczycieli lub miejscowej administracji odpowiedzialnej za edukację.
Wszelkie odpowiedzi uzyskane w ramach narzędzia są anonimowe, a dane osobowe nie są nikomu przekazywane. Uzyskane informacje nie służą do tworzenia rankingów nauczycieli ani oceniania ich pracy, lecz pokazują im, jak można efektywnie wykorzystywać technologie w pracy pedagogicznej oraz wspierać zdobywanie umiejętności cyfrowych przez uczniów.
SELFIEforTEACHERS zostało opracowane przez Komisję we współpracy z ministerstwami edukacji i ekspertami z całej Europy.
SELFIEforTEACHERS oparte jest na europejskich ramach kompetencji cyfrowych dla nauczycieli, które określają różne umiejętności cyfrowe coraz bardziej potrzebne nauczycielom. Narzędzie obejmuje 22 kompetencje pogrupowane w sześciu obszarach na sześciu poziomach biegłości od „użytkownika początkującego” do „pioniera”.
– SELFIEforTEACHERS to jeden z 13 elementów Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej, który ma na celu asystowanie europejskim systemom edukacji w dostosowywaniu się do przemian w epoce cyfrowej. Głównym celem planu działania jest wspieranie efektywnego wykorzystywania technologii w nauczaniu i uczeniu się, przede wszystkim przez umożliwienie nauczycielom wykorzystywania technologii w codziennej pracy – informuje Komisja Europejska.