Rada Ministrów 21 września przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 roku.
– Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przejmie dotychczasowe kompetencje ministra infrastruktury w sprawie wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd. Dzięki temu, usprawniona zostanie obsługa obywateli w tym zakresie. Zmiany obejmują także m.in. ujednolicenie przepisów dotyczących ograniczników prędkości w pojazdach oraz zawężenie katalogu pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza – informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Nowe rozwiązania legislacyjne zakładają przeniesienie z Ministra Infrastruktury na Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego kompetencji dotyczących wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd Dyrektor TDT posiada szerokie kompetencje w dziedzinach ściśle powiązanych z transportem drogowym oraz wieloletnie doświadczenie dotyczące homologacji czy badań technicznych pojazdów.
Dzięki nowemu rozwiązaniu, usprawniona zostanie też obsługa obywateli dotycząca wydawania odstępstwa od warunków technicznych pojazdów. Jak podaje KPRM rocznie składanych jest w tej sprawie ok. 1,4 tys. wniosków.
Ujednolicone zostały również przepisy dotyczące ograniczników prędkości w pojazdach. Zachowano obowiązek wyposażenia pojazdów w homologowany ogranicznik prędkości, odwołując się do pojazdów kategorii homologacyjnej M2, M3 oraz N2, N3, ograniczający ich prędkość odpowiednio do 100 km/h i 90 km/h. Zmiana ta ma na celu dostosowanie do terminologii stosowanej w UE i zapewnienie spójności z przepisami homologacyjnymi.
Zawężony został również katalog pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza. Obowiązek ten nie będzie obejmował m.in. maszyn budowlanych i wózków widłowych.