Parlament Europejski 6 października br. przyjął rezolucję w sprawie bezpieczeństwa na drogach. Aby osiągnąć cel zerowej liczby ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 roku, posłowie chcą ograniczenia prędkości dla bezpieczeństwa- 30km/h w strefach zamieszkałych, zero tolerancji dla kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu oraz powołania Europejskiej Agencji Transportu Drogowego, która będzie wspierać bezpieczny i inteligentny transport.
– W projekcie rezolucji, przyjętej w środę, 615 głosami do 24, przy 48 wstrzymujących się od głosu, przypomniano, że rocznie na drogach UE ginie około 22 700 osób, a około 120 000 zostaje poważnie rannych. W ostatnich latach nastąpiła w UE stagnacja postępów w zmniejszaniu liczby ofiar śmiertelnych, a Unia nie osiągnęła wyznaczonego sobie celu zmniejszenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach w latach 2010-2020 (liczba ofiar śmiertelnych na drogach spadła o 36%) – informuje Dorota Kolinska z Biura Prasowego Parlamentu Europejskiego.
Jak podaje PE najbezpieczniejsze drogi w Europie znajdują się w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), natomiast Rumunia (85/milion) odnotowała najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku. Średnia UE wyniosła 42 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców. W Polsce było 65 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców, zanotowano spadek o 15% wobec 2019 roku.
Nadmierna prędkość jest odpowiedzialna za około 30% śmiertelnych wypadków drogowych. Dlatego według eurodeputowanych Komisja Europejska powinna zarekomendować sposoby stosowania bezpiecznych ograniczeń prędkości, takich jak maksymalna prędkość 30 km na godzinę na obszarach mieszkalnych oraz obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych. Natomiast w celu promowania bezpiecznego korzystania z dróg, posłowie do PE nalegają na wprowadzenie zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu, podkreślając, że alkohol jest przyczyną około 25% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych.
Posłowie zwrócili się też do Komisji Europejskiej o rozważenie wprowadzenia „trybu bezpiecznej jazdy” w urządzeniach mobilnych i elektronicznych kierowców, aby ograniczyć rozpraszanie ich uwagi podczas jazdy. Posłowie dodają, że powinny istnieć zachęty podatkowe i atrakcyjne systemy ubezpieczeń komunikacyjnych dla kupujących i użytkujących pojazdy o najwyższych standardach bezpieczeństwa.
Parlament Europejski apeluje również o więcej inwestycji w infrastrukturę, która przyczyniłaby się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, skupiając się na strefach o największej liczbie wypadków. Dlatego członkowie Dlatego wzywa państwa członkowskie do utworzenia Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, które przeznaczałyby kwoty uzyskane z mandatów na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
– Aby właściwie wdrożyć kolejne kroki w unijnej polityce bezpieczeństwa drogowego, posłowie wzywają Komisję Europejską do utworzenia Europejskiej Agencji Transportu Drogowego, która wspierałaby zrównoważony, bezpieczny i inteligentny transport drogowy – podsumowuje Kolinska.