24 sierpnia 2021 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności, czyli najważniejszy etap prac przygotowawczych dla budowy nowej linii kolejowej Łódź – Sieradz – Wrocław. Dzięki niej pociągi będą mogły rozpędzić się do 350 km/h. Wartość umowy wynosi 38,1 mln zł.
Umowa została podpisana z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria. Przedmiotem zamówienia jest studium wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa dla budowy linii kolejowej: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. W ramach pierwszego etapu inwestycji pociągi mają się rozpędzać, według prędkości projektowej, nawet do 350 km/h.
– Aby dotrzeć szybko z Warszawy do Wrocławia pasażerowie są dziś zmuszeni podróżować samolotem, albo – dzięki rozbudowie dróg ekspresowych – samochodem. Dlatego odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź-Warszawa połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju. Ten projekt jest kluczowy nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale także dla ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Jak podaje resort infrastruktury na przygotowanie studium wykonawca ma ok. 10 miesięcy. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać 15 miesięcy, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także specjalistyczne analizy: techniczne, środowiskowe i przestrzenne. Dzięki temu możliwe będzie wybranie tzw. wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy.
– Linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław to kolejny odcinek, dla którego rozpoczęły się prace przygotowawcze. W całej Polsce jest to już osiem kolejowych odcinków o łącznej długości ok. 1000 km. W przypadku tzw. szprychy nr 9 biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, a także biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400 km odcinków kolejowych biegnących z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami – informuje Ministerstwo Infrastruktury.
Dowiedzieliśmy się, że po wybudowaniu szprychy nr 9 podróż z Łodzi do Wrocławia będzie trwała 1 godz. 10 min. (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Trasa z Warszawy do Wrocławia, po wybudowaniu całej „szprychy”, skróci się do 1 godz. 55 min. (dzisiaj przejechanie tej trasy trwa dwa razy dłużej).
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.
Program inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 km tych istniejących.