„Certyfikat dla małych księgarni” – to program własny Instytutu Książki, którego celem jest wsparcie małych księgarni oraz wzmocnienie ich roli jako placówek aktywnie promujących czytelnictwo i promotorów kultury dla lokalnych społeczności. Cel ten będzie realizowany poprzez udzielenie wsparcia na promocję księgarni, dofinansowanie kosztów ich utrzymania oraz wyposażenia. Wnioski należy złożyć do 17 września 2021 roku.
Tegoroczna edycja programu ma charakter pilotażowy. Cele strategiczne programu to przede wszystkim zahamowanie obserwowanego od wielu lat spadku liczby małych księgarni, zwiększenie roli małych księgarni w realizacji działań promujących czytelnictwo, wsparcie małych księgarni jako instytucji promujących kulturę wśród lokalnych społeczności. Ponadto zapewnienie małym księgarniom możliwości lepszej promocji oraz wsparcia ich bieżącej działalności, promocja twórczości polskich autorów, zapewnienie większej biblioróżnorodności oferty małych księgarni i pomoc wydawcom i autorom specjalizującym się w tematyce regionalnej.
W ramach programu można ubiegać się o wsparcie finansowe przeznaczone na zadanie obejmujące następuje kategorie wydatków: koszty konsultingu i promocji księgarni, koszty stałe utrzymania, lokalu księgarni i zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni. Jeden wniosek może dotyczyć jednego lub więcej niż jednego lokalu księgarni.
– O wsparcie finansowe mogą starać się podmioty określone w par. 6 ust. 1 regulaminu programu, prowadzące małe księgarnie, które rozumiane są jako sklepy stacjonarne zajmujące się sprzedażą detaliczną książek, w których co najmniej 50% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek, działające poza krajowymi i międzynarodowymi sieciami handlowymi, których oferta kształtowana jest samodzielnie przez księgarza i obejmuje produkcję wydawniczą wielu oficyn. Liczba filii księgarni nie może być większa niż 2 – informuje Instytut Książki.
Wsparcie finansowe zadania wynosi do 30 000,00 zł, a finansowy wkład własny w realizowanym zadaniu nie jest wymagany. Wsparcie finansowe będzie przyznawane w kwotach wnioskowanych. W procesie oceny nie przewiduje się redukcji kwot wnioskowanych.
Certyfikat dla księgarni jest przyznawany na dwa lata, ale wsparcie finansowe jest udzielone tylko w pierwszym roku. Drugi rok służy ocenie, czy środki, które otrzymała księgarnia, przyniosły oczekiwany efekt według określonych standardów.
Wymaganiami obowiązkowymi dla wnioskodawców są:
– Uzyskanie w księgarni objętej zadaniem w roku 2020 minimum 50% przychodów pochodzących ze sprzedaży książek.
– Dostępność w księgarni objętej zadaniem minimum 1000 tytułów, w tym nie więcej niż 50% tytułów należących do wydawcy-właściciela księgarni.
– Prowadzenie działalności w formie małej księgarni przez minimum dwa lata kalendarzowe.
– Liczba księgarni w strukturze wynosi 3 lub mniej (w tym maksymalnie dwie filie).
– Dostępność w ofercie księgarni objętej zadaniem wydawnictw regionalnych.
Aby prawidłowo złożyć wypełniony wniosek (formularz wniosku w pliku tekstowym, edytowalnym znajduje się na stronie internetowej Instytutu Książki ), należy przesłać go tradycyjną pocztą na adres Instytutu Książki w Krakowie nie później niż 17 września 2021 r. (decyduje data stempla pocztowego nadawczego) lub dostarczyć osobiście w tym terminie.