Budowa obwodnicy Legnicy to największe i najbardziej potrzebne miastu i mieszkańcom przedsięwzięcie infrastrukturalne. Zadanie jest realizowane wspólnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorząd Legnicy i jest ujęta w rządowym programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030, co sygnalizowaliśmy w naszym portalu.
Aktualnie jest etap przygotowania dokumentacji projektowej, na co zarezerwowano prawie 2,5 mln zł. Oferty na jej opracowanie złożyło sześć firm. Ich oferty wahają się od 1,4 do 3,6 mln zł. Wykonawca, który zostanie wybrany, opracuje komplet dokumentów: studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej, materiały do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz program funkcjonalno- użytkowy. Ma na to wszystko czas do 2024 r. Zgodnie z porozumieniem pomiędzy gminą miejską Legnica a GDDKiA prace projektowe dla odcinka o długości około 2,8 km, zlokalizowanego poza granicami miasta Legnicy, tj. od ul. Gniewomierskiej do ul. Sikorskiego, sfinansuje GDDKiA, natomiast odcinek w granicach administracyjnych miasta Legnicy – gmina Legnica. Zakończenie opracowania dokumentacji planowane jest w 2024 r.
W ramach inwestycji planowana jest przebudowa odcinka ul. Gniewomierskiej, budowa brakującego odcinka obwodnicy Legnicy (od ul. Gniewomierskiej do skrzyżowania ul. Sikorskiego z ul. Koskowicką wraz z budową wiaduktu nad torami PKP), przebudowa ul. Sikorskiego od skrzyżowania z ul. Koskowicką do skrzyżowania z ul. Wrocławską. Budowa obwodnicy planowana jest w formule „Projektuj i buduj” w latach 2026 – 2028.
Obwodnica Legnicy stanowić będzie ogniwo układu komunikacyjnego dróg A4, S3 (DK3) i DK94, o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Uwolni też centrum Legnicy od ruchu tranzytowego, co zdecydowanie poprawi zarówno bezpieczeństwo podróżującym, jak i jakość życia w samym mieście. Z pewnością wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy regionu oraz Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Na Dolnym Śląsku, oprócz obwodnicy Legnicy, w rządowym Programie 100 obwodnic znalazły się również: obwodnica Głogowa w ciągu DK12, obwodnica Kaczorowa w ciągu DK3, obwodnica Oławy w ciągu DK94, obwodnica Międzyborza w ciągu DK25, obwodnica Milicza w ciągu DK15 oraz obwodnica Złotego Stoku w ciągu DK46.
11 firm złożyło oferty w przetargu na budowę układu komunikacyjnego dla obszaru aktywności gospodarczej w rejonie ulic: Nasiennej, Hangarowej i Myrka w Legnicy. O planach rozwoju tego obszaru pod kątem aktywności gospodarczej pisaliśmy w naszym portalu.
Oferowane ceny wahają się od 17,6 do 22,7 mln zł. W budżecie Legnicy zarezerwowano na ten cel 21,1 mln zł. Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji będzie prowadzona przez Legnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji ze środków własnych. Całe zadanie to obejmuje budowę drogi na odcinku od skrzyżowania ul. Myrka, poprzez ul. Hangarową, Nasienną do ronda Bitwy Legnickiej 1241 r., wraz z chodnikami, ścieżkami rowerowymi o długości ok. 2 kilometrów, nowoczesnym oświetleniem ledowym ulic. Pojawi się ponadto odwodnienie drogi i zmodernizowany ma być przejazd kolejowy. Znikną natomiast kolizje z uzbrojeniem podziemnym i naziemnym.
Nowy układ komunikacyjny zdecydowanie zwiększy atrakcyjność inwestowania w rejonie byłego lotniska. Cały areał będzie zdecydowanie lepiej skomunikowany z autostradą A4 oraz drogą szybkiego ruchu S3. Podniesie to atrakcyjność terenów inwestycyjnych, ale też ułatwi dojazd mieszkańców do centrów handlowych i miejscowości w sąsiedztwie Legnicy – podkreśla prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski.
Trwa, sygnalizowana w naszym portalu, przebudowa ul. Szczytnicka. Zaawansowanie prac wykracza poza zaplanowany harmonogram.
Przebudowa całej ul. Szczytnickiej polega na jej poszerzeniu i obejmuje ponad 2-kilometrowy odcinek jezdni. Według projektu powstaną chodniki, ścieżka rowerowa o długości około 2 km, zatoki autobusowe oraz pętla wraz ze stanowiskiem do ważenia pojazdów. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie ledowe. Koszt tej inwestycji to ok. 15 mln 735 tys. zł.
Obecnie roboty są prowadzone na całym odcinku drogi. Od strony mostu na Czarnej Wodzie droga jest przejezdna i budowane są chodniki oraz ścieżki rowerowe. Koncentracja prac dotyczy wyłączonego z ruchu odcinka od skrzyżowania z ul. Piątnicką do wjazdu na teren firmy LIS. Na najwęższym odcinku jezdni usuwane są kolizje sieciowe.
Ulica Szczytnicka po przebudowie stanie się jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych w naszym mieście. Zgodnie z moimi zapowiedziami będzie pełniła funkcję północnego obejścia centrum miasta do ul. Bydgoskiej. O jej przebudowę zabiegali też mieszkańcy – przypomina prezydent miasta.