W ostatnim czasie polkowicka komunikacja miejska rozwija się bardzo dynamicznie. Przybywa nowych linii, a na prośbę mieszkańców uruchamiane są dodatkowe kursy. Kolejnym krokiem jest połączenie z gminą Rudna.
Dla porównania, w kwietniu 2019 roku Zakład Komunikacji Miejskiej w Polkowicach obsługiwał 11 linii (144 kursy), było 9 autobusów i 14 kierowców, długość tras wynosiła 188 km, a we wrześniu tego roku to już: 20 linii, 238 kursów, 23 autobusy, 35 kierowców, długość tras – 566 km. Bezpłatne połączenia uruchomiono do Grębocic, Chocianowa, Gaików, w gminie Jerzmanowa oraz do Lubina, gdzie operatorem jest tamtejszy PKS. Warto podkreślić, że o wyborze polkowickiego ZKM do obsługi linii autobusowych na terenie gminy Rudna zdecydowała m.in. jego dobra opinia na rynku komunikacyjnym.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, gmina Polkowice uruchomiła połączenie do Szklar Górnych, przez Sobin, Nową Wieś Lubińską i Jędrzychów, gdzie pasażerowie mogą przesiąść do lubińskiej bezpłatnej komunikacji miejskiej – przypomina dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej w Polkowicach Tomasz Borkowski.
Niedawno zaś, po konsultacjach z mieszkańcami i na ich prośbę, uruchomiono dwa dodatkowe, popołudniowe kursy z Polkowic do Jędrzychowa i Suchej Górnej, co zapewnia m.in. młodzieży powrót do domu z zajęć szkolnych. W tym trudnym czasie, wiele samorządów decyduje się na zawieszanie kursów, rezygnacje z ulg, a w Polkowicach robimy wszystko, by mieszkańcy mogli bezpiecznie korzystać z komunikacji miejskiej w porannych godzinach szczytu. Temu służą uruchomione bisy autobusowe na najbardziej newralgicznych liniach – dodaje Tomasz Borkowski.
We wrześniu polkowicki ZKM przekroczył kolejną granicę gminy, tym razem w kierunku Rudnej, gdzie uruchomił trzy bezpłatne linie autobusowe na tym terenie. Dwie kolejne ruszają 1 października. To efekt porozumienia między tymi samorządami. Docelowo będziemy obsługiwać pięć linii: 30 Polkowice – Rudna oraz 31, 32, 33 i 34 na terenie gminy Rudna – wymienia dyrektor ZKM, operatora wymienionych połączeń.
Ich obsługa to cztery autobusy i co najmniej dwa rezerwowe oraz dziewięciu kierowców. W pierwszym okresie funkcjonowania tych połączeń będziemy obserwować sytuację i możliwe będą korekty rozkładów jazdy, aby zaspokoić potrzeby mieszkańców, co zawsze jest naszym priorytetem. Decyzyjność w tej sprawie leży po stronie obu samorządów, które ponoszą koszty tej operacji, każdy na swoim terenie. My jesteśmy operatorem, czyli wykonawcą usługi – przypomina Tomasz Borkowski.
W pierwszej połowie przyszłego roku ZKM wzbogaci się o dziewięć nowych autobusów elektrycznych. Wtedy, z dwoma takimi pojazdami, jakie są obecnie, tabor polkowickiej komunikacji miejskiej będzie w połowie ekologiczny pod względem niskoemisyjności. To jeden z głównych celów władz gminy, jeśli chodzi o ochronę środowiska.