Do uruchomionych przed wakacjami letnimi połączeń na trasie Wrocław – Legnica – Lubin, za miesiąc dopisane zostaną i włączone kolejowe relacje z Legnicy przez Lubin i Rudną Gwizdanów do Głogowa. PKP Polskie Linie Kolejowe SA, za blisko 200 mln zł, finalizują roboty pomiędzy Lubinem a Rudną Gwizdanowem. Pojawi się też przystanek Lubin Stadion.
Taką informację przekazuje operator sieci trakcyjnej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Od 15 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, przywrócony zostanie ruch pasażerski na całej modernizowanej 40-kilometrowej magistrali, w tym na 18-kilometrowym odcinku Lubin – Rudna Gwizdanów. Obecnie poruszają się tam już składy towarowe, co oznacza, że technologicznie trasa jest przygotowana do przyjęcia ruchu pasażerskiego. Czas przejazdu najszybszych pociągów dla odcinka Legnica – Lubin ma wynosić 13 minut bez postojów, 18 minut z postojami. Dla odcinka Lubin – Rudna Gwizdanów odpowiednio 10 minut bez postojów i 15 minut z postojami. O połączenia te zabiegał szczególnie nowy wójt gminy Rudna Adrian Wołkowski.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że podróżni z rejonu lubińskiego mają do dyspozycji, także niedawno zmodernizowane, perony w Rzeszotarach, Raszówce, Gorzelinie, Chróstniku. To efekt dużego społecznego poruszenia oraz ustaleń zawartych z Kolejami Dolnośląskimi, o czym wielokrotnie pisaliśmy w naszym portalu. Jest także nowoczesna stacja w samym Lubinie, a od połowy grudnia br. w rozkładzie jazdy pojawi się przystanek Lubin Stadion. Niewątpliwie ułatwi on komunikację w samym mieście mieszkańcom północnych rejonów Lubina oraz bywalcom stadionu i jednej z największych w Polsce giełd motoryzacyjnych.
W rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie od 15 grudnia 2019 r., zaplanowano na linii Legnica – Rudna Gwizdanów łącznie 19 par pociągów pasażerskich. Będzie 14 par pociągów Kolei Dolnośląskich (6 par Legnica – Lubin; 8 par Legnica – Głogów). W tym 9 bezpośrednich pociągów z Wrocławia do Lubina i 12 z Lubina do Wrocławia. Będzie też 5 par pociągów PKP Intercity, w tym: poc. rel. Wien Hbf/ Budapest Keleti / Przemyśl Główny – Berlin Charlottenburg; Bielsko-Biała Główna – Świnoujście; Lublin – Szczecin Główny; Katowice – Świnoujście; Kraków Główny – Szczecin Główny.
Cały, realizowany przez PKP PLK SA, projekt obejmuje prawie 40 km linii kolejowej. Remontem objęto tory, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano 3 stacje i 6 przystanków. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Między Lubinem a Rudną wybudowane zostały nowe perony na stacjach i przystankach w: Rudnej Gwizdanowie, Rudnej Mieście, Rynarcicach i Koźlicach. Prace wykończeniowe skupiają m.in. się na montażu wyposażenia, wiat, tablic i oznakowania.
W Koźlicach inwestycja była poważniejsza, bo wybudowano wiadukt kolejowy. Zniknie tym sposobem dotychczasowy przejazd w poziomie szyn, co poprawi bezpieczeństwo pasażerów i podróżujących drogą. Pod 11-metrowym wiaduktem o szerokości 8 m i wysokości prawie 5 m przygotowywana jest jezdnia oraz chodnik. Na wiadukt przeniesione zostały perony. Zapewniono dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, powstają schody oraz windy. Wiadukt przeszedł próby obciążeniowe i został dopuszczony do ruchu. Do budowy obiektu wykorzystano m.in. 232 ton stali zbrojeniowej, 3.500 m3 betonu i 21,5 ton balustrad. Aktualnie trwają prace wykończeniowe w obrębie peronów oraz roboty drogowe.
Linia Legnica – Rudna Gwizdanów jest głównym szlakiem towarowym Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Trasa ta stanowi też łącznik pomiędzy magistralami kolejowymi – linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 tzw. Nadodrzanką (łączącą Wrocław – Głogów – Zieloną Górę – Szczecin). Wartość inwestycji współfinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 to ponad 197 mln zł netto. To ważne połączenia dla przedsiębiorstw i pracowników firm z terenu Zagłębia Miedziowego, a szczególnie KGHM.
Poprzez: plk-sa.pl