Miedziowe Fakty

WIDEO

WYWIAD

POLITYKA

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
Miedziowe Fakty
Home Biznes

Jak mądrze rozwijać miejską infrastrukturę ładowania dla pojazdów elektrycznych?

KK przez KK
18 maja 2022
w Biznes
0
Jak mądrze rozwijać miejską infrastrukturę ładowania dla pojazdów elektrycznych?

Infrastruktura ładowania w miastach jest kluczowa dla rozwoju elektromobilności. Dynamicznie rozwijający się rynek aut elektrycznych i postępująca elektryfikacja transportu sprawia, że miasta już dzisiaj powinny systemowo myśleć o rozwoju infrastruktury ładowania.

Raport Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych „Prądem w smog. Jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych” pokazuje, w jakim miejscu są polskie miasta i jakie mają problemy. To także przegląd najlepszych praktyk z wybranych miast europejskich napisany we współpracy z ekspertami z Norwegii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Raport jest dostępny TUTAJ.

Raport pokazuje trzy różne modele rozwoju infrastruktury ładowania aut elektrycznych, to podstawa do analizy czy wybrane strategie rozwoju infrastruktury przyjmą się w polskich miastach. Fundacja przedstawiła pomysły na rozwój infrastruktury ładowania według władz Utrechtu, Londynu i Oslo. W raporcie omówiono także możliwość adaptacji wybranych rozwiązań do Polski.

Dobór rozwiązań dla konkretnego miasta, a nawet dzielnicy, powinien wynikać z kompleksowej analizy danych, lokalnych uwarunkowań czy możliwości władz lokalnych. Nie wszystkie przykłady sprawdzonych w praktyce rozwiązań w miastach europejskich będą mogły być zastosowane przez polskie władze lokalne z uwagi na odmienny charakter zabudowy miejskiej czy inne krajowe regulacje prawne. Warto czerpać z wiedzy innych, ale nie koniecznie kopiować ją 1:1 – komentuje autor raportu Jacek Mizak.

Doświadczenia płynące z różnych miast pokazują, że nie ma jednej recepty i dobrego modelu rozwoju infrastruktury. Kluczem jest zrozumienie lokalnych potrzeb oraz wykorzystanie analizy danych, która pozwala na bieżąco planować rozbudowę sieci. Innym ważnym elementem sukcesu jest ścisła współpraca z operatorami sieci dystrybucyjnej.

Wszystkie dobrze funkcjonujące systemy infrastruktury do ładowania spełniają też trzy ważne funkcje: zapewniają możliwość ładowania w pobliżu miejsca zamieszkania, dają dostęp do okazjonalnego ładowania w miejscach użyteczności publicznej oraz pozwalają na uzupełnienie energii w jak najkrótszym czasie, jeśli jest to np. potrzebne przed dłuższą podróżą.

Przy utrzymaniu obecnego tempa wzrostu rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce zapotrzebowanie na infrastrukturę będzie rosło szybko. Na koniec 2019 r. wskaźnik liczby pojazdów elektrycznych przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania wynosił 4,76, ale już na koniec 2021 r. wartość wskaźnika wyniosła 10,04. Oznacza to, że w ciągu zaledwie dwóch lat liczba pojazdów elektrycznych przypadająca na jeden ogólnodostępny punkt ładowania wzrosła dwukrotnie.

W miastach rozwój infrastruktury publicznej jest najważniejszy – to w nich najwięcej osób jest pozbawionych możliwości ładowania na prywatnym miejscu parkingowym, postojowym czy w garażu. Skala wyzwania jest duża, a czas nie działa na korzyść miast. Obecnie oczekiwanie na budowę przyłącza przez operatora sieci dystrybucyjnej w niektórych przypadkach sięga nawet 3 lat (sic!). Biorąc pod uwagę skalę wyzwania i obecną sytuację, miasta już teraz powinny systemowo podejść do budowy infrastruktury ładowania. Warszawa nie zrealizowała żadnego z zaplanowanych 800 punktów ładowania. W Łodzi dopiero niedawno zakończono prace nad planem, a Kraków nie posiada go wcale, z uwagi na sytuację związaną z pandemią COVID-19. Nie oznacza to jednak, że we wszystkich miastach jest tak źle – Gdańsk, Gdynia czy Olsztyn zrealizowały terminowo swoje plany. Elbląg, Włocławek i Koszalin również niemal spełniają obecne wymogi ustawowe w tym zakresie. Potrzebne jest przyspieszenie budowy miejskiej sieci ładowania, ale koncentrowanie się tylko na krótkim czasie realizacji i na liczbie punktów będzie ryzykowne.

Bez przemyślanej polityki miejskiej infrastruktura będzie powstawać tam, gdzie będzie najłatwiej i najszybciej ją wybudować, ale to nie zawsze oznacza miejsce, w którym będzie najbardziej potrzebna – podsumowuje prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych Marcin Korolec.

Poprzez:

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

PAP MediaRoom
Tagi: ekologiasamorządkomunikacjainnowacyjnośćPAP
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Lubin: 28-latek pod wpływem narkotyków groził swojej matce, że ją zabije

Następny wpis

Głogów: Dziś w muzeum wykład o egzotycznej kolekcji

Następny wpis
Głogów: Dziś w muzeum wykład o egzotycznej kolekcji

Głogów: Dziś w muzeum wykład o egzotycznej kolekcji

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała

Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała pierwszy kwartał 2025

15 maja 2025
Z szacunkiem do pracy

Z szacunkiem do pracy i tradycji – KGHM świętuje Dzień Hutnika

9 maja 2025
Ślady światła ślady cienia

„Ślady światła, ślady cienia”

14 maja 2025
Studio Talentów MOK

Studio Talentów MOK na scenie – Biblioteczna Akademia Kobiet Aktywnych przy kawie

15 maja 2025
Studio Talentów MOK

Studio Talentów MOK na scenie – Biblioteczna Akademia Kobiet Aktywnych przy kawie

15 maja 2025
Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała

Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała pierwszy kwartał 2025

15 maja 2025
Ślady światła ślady cienia

„Ślady światła, ślady cienia”

14 maja 2025
Bezpiecznie i komfortowo – nowa droga w gminie Przemków

Bezpiecznie i komfortowo – nowa droga w gminie Przemków

14 maja 2025

Reklama

katering timcatering

Ostatnie aktualności

Studio Talentów MOK
Głogów

Studio Talentów MOK na scenie – Biblioteczna Akademia Kobiet Aktywnych przy kawie

15 maja 2025
Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała
Lubin

Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała pierwszy kwartał 2025

15 maja 2025
Ślady światła ślady cienia
Kultura

„Ślady światła, ślady cienia”

14 maja 2025
Bezpiecznie i komfortowo – nowa droga w gminie Przemków
Polkowice

Bezpiecznie i komfortowo – nowa droga w gminie Przemków

14 maja 2025
Dolnośląska misja gospodarcza
Dolny Śląsk

Dolnośląska misja gospodarcza – po raz pierwszy w Maroko

14 maja 2025
Filmowa końcówka tygodnia
Kultura

Filmowa końcówka tygodnia w Miejskim Ośrodku Kultury

13 maja 2025

MiedzioweFakty.pl - wiarygodne informacje z Głogowa, Lubina, Polkowic, Legnicy oraz Dolnego Śląska. Sprawdzone fakty i opinie.

Polityka Prywatności

Kategorie

  • Informacje Gminy Rudna
  • Kultura
  • zdrowie
  • Wywiad
  • Dolny Śląsk
  • Gmina Polkowice
  • Lubin
  • Polkowice
  • Głogów
  • Legnica
  • Aktualności
  • Biznes
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Video
  • Wydarzenia
  • Ważne
  • Twoje miasto
Studio Talentów MOK

Studio Talentów MOK na scenie – Biblioteczna Akademia Kobiet Aktywnych przy kawie

15 maja 2025
Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała

Grupa KGHM Polska Miedź podsumowała pierwszy kwartał 2025

15 maja 2025
Ślady światła ślady cienia

„Ślady światła, ślady cienia”

14 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk

© 2022 MiedzioweFakty.pl

Drogi użytkowniku
po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://miedziowefakty.pl/regulamin)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT