Miedziowe Fakty

WIDEO

WYWIAD

POLITYKA

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk
Miedziowe Fakty
Home Dolny Śląsk

Celem jest jak najgęstsza sieć połączeń – samorząd wojewódzki wskazał 5 kluczowych inwestycji kolejowych na Dolnym Śląsku [VIDEO]

KK przez KK
8 września 2020
w Dolny Śląsk
0
Celem jest jak najgęstsza sieć połączeń – samorząd wojewódzki wskazał 5 kluczowych inwestycji kolejowych na Dolnym Śląsku [VIDEO]

Zarząd województwa wskazał 5 kolejowych projektów, które powalczą o dofinansowanie z programu Kolej+. Rządowy program jest dopełnieniem samorządowych planów rozwoju kolei w regionie i walki z wykluczeniem komunikacyjnym na Dolnym Śląsku. 

Program Kolej+ realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Na ten temat była mowa podczas dzisiejszego briefingu emitowanego na żywo przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, który udostępnialiśmy w serwisie społecznościowym naszego portalu.

Planujemy przejąć i przywrócić do życia jak największą liczbę linii kolejowych w regionie, co będzie możliwe m.in. dzięki programowi Kolej+. Chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją – mówił marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.

W ramach Programu Zarząd Województwa zgłosił 5 projektów inwestycyjnych:
  • Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Projekt zakłada wybudowanie podstawowej infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM) na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów WKM;
  • Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego. Rewitalizowany miałby być odcinek linii kolejowej nr 284 zarządzany przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednocześnie dzięki tej inwestycji możliwa będzie rewitalizacja dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego, który został przejęty na rzecz Samorządu Województwa Dolnośląskiego;
  • Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem. Będzie to możliwe dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna, która jest własnością Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny a Kobierzyce;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno (skomunikowanie Sycowa, Kępna, Wielunia ze stolicą Dolnego Śląska);
  • Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia (skomunikowanie Bogatyni ze stolicą Dolnego Śląska).

Zależy nam na ciągłym poszerzaniu kolejowej mapy Dolnego Śląska. Chcielibyśmy, aby Dolnoślązacy mieli jak najlepszy dostęp do kolei i łatwy dojazd do stolicy województwa. Dzięki Programowi Kolej Plus miejscowości takie jak między innymi Złotoryja, Dzierżoniów czy Syców zostaną włączone do sieci dolnośląskiego transportu kolejowego. Z kolei Krajowy Program Odbudowy pozwoli na zrealizowanie inwestycji, które zapewnią zwiększenie dostępności do rynku pracy oraz do regionów o dużej atrakcyjności turystycznej – mówił członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.

Według szacunków Zarządu Województwa łączna wartość projektów opiewa na kwotę ok. 500 mln złotych, z czego wkład samorządowy wyniesie 15%. Nie zwalniamy tempa w inwestycjach na Dolnym Śląsku. Te transportowe, o których mówimy dzisiaj, są jednocześnie ściśle związane z obszarem zdrowia. Pamiętajmy, że sprawny transport publiczny to bezpieczeństwo Dolnoślązaków – dodał wicemarszałek województwa dolnośląskiego Marcin Krzyżanowski.

Uzupełnieniem inwestycji infrastruktury transportowej realizowanej dzięki programowi Kolej+ będą przedsięwzięcia zgłoszone do Krajowego Planu Odbudowy. To nowy program, który opracowała Komisja Europejska w celu złagodzenia gospodarczych i społecznych skutków pandemii koronawirusa. Jest on częścią szerokiego planu odbudowy gospodarki UE ustanowionego w postaci „Next generation EU”. Jego celem jest zapewnienie wsparcia finansowego dla reform oraz inwestycji publicznych w państwach członkowskich UE. Ma to pozwolić na poprawę odporności i zdolności dostosowawczych państw członkowskich oraz wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną i transformację cyfrową.

Urzędy Marszałkowskie zostały włączone do prac nad Krajowym Planem Odbudowy decyzją Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Na Dolnym Śląsku, oprócz propozycji samorządu województwa znajdą się także te przesłana przez 8 największych (tzw. prezydenckich) miast w regionie. Na Dolnym Śląsku inwestycje infrastruktury transportowej zgłoszone do Krajowego Planu Odbudowy są ściśle powiązane z programem przejmowania i rewitalizowania nieużywanych linii kolejowych. Szczególną uwagą otoczone będą projekty związane z tzw.  „zieloną” transformacją, co jest istotne ze względu na przyjęte przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego ustawy antysmogowe. Jest to jednocześnie w pełni zgodne z oczekiwaniami Komisji Europejskiej i strony rządowej.

Nasz pomysł na organizację transportu publicznego jest innowacyjny nie tylko w skali kraju, ale całej Europy. Łącząc możliwości, jakie dają nam programy Kolej+, a także Krajowy Plan Odbudowy oprócz rewitalizacji linii kolejowych planujemy budowę velostrad po których będą się mogły poruszać rowery, hulajnogi elektryczne, lub autonomiczne busy. W efekcie w perspektywie kilku najbliższych lat każde dolnośląskie miasto zostanie wpięte do sieci publicznego transportu regionalnego, a praktycznie do każdej gminy będzie się można dostać pociągiem, pojazdem autonomicznym lub rowerem – wyjaśniał przewodniczący sejmikowej komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki Patryk Wild.

https://www.facebook.com/PrzybylskiCezaryBezpartyjniSamorzadowcy/videos/350999116029809/

Tagi: samorządkomunikacjaregioninwestycje
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Drugi nabór na studia w PWSZ im. Witelona w Legnicy – wybierz swoją zawodową przyszłość

Następny wpis

Niezwykłe warsztaty teatralne – spektakl zobaczymy już w niedzielę

Następny wpis

Niezwykłe warsztaty teatralne – spektakl zobaczymy już w niedzielę

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Będzie jeszcze lepszy

Będzie jeszcze lepszy – EURO-NYSA-TICKET

3 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Huta Miedzi Cedynia zasilana

Huta Miedzi Cedynia zasilana w 100% zieloną energią

4 czerwca 2025

Reklama

katering timcatering

Ostatnie aktualności

Zmarł Tadeusz Kielan
Lubin

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy
Polkowice

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver
Dolny Śląsk

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Huta Miedzi Cedynia zasilana
Lubin

Huta Miedzi Cedynia zasilana w 100% zieloną energią

4 czerwca 2025
Zaginiona królewska korona
Głogów

„Zaginiona królewska korona” powraca – wyjątkowa muzealna gra w Głogowie

3 czerwca 2025
Będzie jeszcze lepszy
Dolny Śląsk

Będzie jeszcze lepszy – EURO-NYSA-TICKET

3 czerwca 2025

MiedzioweFakty.pl - wiarygodne informacje z Głogowa, Lubina, Polkowic, Legnicy oraz Dolnego Śląska. Sprawdzone fakty i opinie.

Polityka Prywatności

Kategorie

  • Dolny Śląsk
  • Informacje Gminy Rudna
  • Kultura
  • zdrowie
  • Wywiad
  • Gmina Polkowice
  • Lubin
  • Polkowice
  • Głogów
  • Legnica
  • Aktualności
  • Biznes
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Video
  • Wydarzenia
  • Ważne
  • Twoje miasto
Zmarł Tadeusz Kielan

Zmarł Tadeusz Kielan – wójt gminy Lubin

6 czerwca 2025
Nowa hala sportowa w Rzeczycy

Nowa hala sportowa w Rzeczycy oficjalnie otwarta – to inwestycja o wartości prawie 9 milionów złotych

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Twoje miasto
    • Głogów
    • Lubin
    • Polkowice
    • Legnica
  • Dzieje się
  • Sport
  • Polityka
  • Kultura
  • Dolny Śląsk

© 2022 MiedzioweFakty.pl

Drogi użytkowniku
po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://miedziowefakty.pl/regulamin)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT