Przed nami 25. edycja tego Festiwalu Intermediale. Wydarzenie potrwa od 22 do 29 listopada. W Legnicy zaprezentowane zostaną audiowizualne performanse z gatunku elektroakustyki, elektroniki i muzyki eksperymentalnej z Japonii, Hiszpanii, Niemiec, Włoch i Polski. Koncertom towarzyszyć będą pokazy wideo artu, wykłady i warsztaty.
W legnickiej Galerii Sztuki odbędzie się wystawa prezentująca instalacje wideo twórców związanych z festiwalem. Na wszystkie wydarzenia festiwalu wstęp jest wolny – bezpłatne wejściówki można odbierać w Galerii Satyrykon (Rynek 36). Informacje pod nr tel 505057027. Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie NETCETERA. Współorganizatorami są Legnickie Centrum Kultury i Galeria Sztuki w Legnicy. Zadanie współfinansowane jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Legnica oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
PROGRAM
FESTIWALU FORM AUDIOWIZUALNYCH INTERMEDIALE 2019
22 listopada
godz. 18.00
Galeria Sztuki w Legnicy (Galeria Ring) – Wernisaż wystawy „25. Intermediale” Na wystawę w Galerii Ring złożą się instalacje wideo twórców związanych z festialem oraz materiały archiwalne z poprzednich edycji wydarzenia. W ramach wystawy – 26 listopada, o godz. 17:00, w Galerii Ring odbędzie się wykład performatywny o sztuce nowych mediów, który poprowadzi Małgorzata Dancewicz. Wystawa czynna będzie od 21 listopada do 21 grudnia 2019.
godz. 19:00
Sala Maneżowa Akademia Rycerska – Radio Internazionale (Polska) performans audiowizualny – Dekonstrukcja i reinterpretacja oryginalnego projektu Passing Live grupy Spirit of Insanity, którego wykonanie odbyło się w ramach pierwszej edycji Legnickich Prezentacji Sztuk Medialnych w 1994 r. Był to pierwszy audiowizualny performans zaprezentowany w Legnicy. Warstwa dźwiękowa jest tu niejako soundtrackiem do opowieści o zmianie następującej w czasie oraz o wpływie przeszłości na teraźniejszość. Sound poetry i spoken word w formie paradokumentalnej.
Roberto Zanata/Fabrizio Casti (Włochy) performans audiowizualny
Projekt tworzy dwóch włoskich kompozytorów muzyki eksperymentalnej – Roberto Zanata i Fabrizio Casti. Roberto Zanata to filozof, kompozytor, instrumentalista i muzykolog. Ukończył kompozycję klasyczną i kompozycję muzyki elektronicznej. W połowie lat 90. stał się szczególnie aktywny koncertowo we Włoszech i za granicą. Pisze muzykę kameralną, teatralną, muzykę komputerową, elektoakustyczną i akuzmatyczną. Zajmuje się również twórczością wideo. Jego kompozycje i projekty wizualne były prezentowane na najważniejszych przeglądach sztuki najnowszej w Europie. Fabrizio Casti to kompozytor muzyki eksperymentalnej. Jest badaczem sonologii w Centro di Sonologia Computazionale w Padwie, autorem kompozycji wokalnych, instrumentalnych, kameralnych i elektronicznych, pisze również muzykę symfoniczną. Jego prace były wydawane między innymi w RaiTrade, Ricordi, Ut Orpheus, ECM, Stradivarius i LIMEN.
23 listopada
godz. 19:00
Sala Maneżowa Akademia Rycerska
Haco (Japonia) performans audiowizualny – kompozytorka, wokalistka, artystka dźwiękowa, członkini i założycielka legendarnej grupy After Dinner (1981-1991) i Hoahio. Dzięki swojej wyjątkowej wrażliwości Haco opracowała praktykę opartą na zasadach post-punku, elektroakustyki, awangardy, improwizacji, post-rocka, field recordingu i nowych technologii. W 2005 roku jej płyta „Stereo Bugscope 00” otrzymała nagrodę w kategorii muzyki cyfrowej na Prix Ars Electronica w Austrii, jednym z najbardziej prestiżowych na świecie festiwali nowych mediów. Koncert w ramach Intermediale będzie pierwszym występem artystki w Polsce. Haco zagra w duecie z twórcą muzyki elektronicznej z Czech, Jarą Tarnovskim. Tarnovski jest jednym z założycieli eksperymentalnej grupy popowej Miou Miou (Minty Fresh / Rallye Label) oraz współzałożycielem kwartetu Gurun Gurun (Home Normal). Eksploruje terytoria syntezy analogowej, manipulowanego field recordingu, obiektów elektroakustycznych i dźwięków na instrumentach DIY. Jest założycielem wytwórni Jipangu, która wydaje i wspiera eksperymentalny sound art. Jego twórczość to połączenie muzyki konkretnej, cyfrowej dekonstrukcji, elektroniki glitch, drone, sonoryzmu i nagrań terenowych.
Inire (Polska) performans audiowizualny – Inire tworzy koncepcyjne performanse ugruntowane w tradycji composed theater, stylistycznie nawiązujące do sound artu i field recordingu. Grupa uczestniczyła w wielu festiwalach i przeglądach sztuki nowych mediów w Polsce, Anglii, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Islandii, na Węgrzech, Słowacji, w Czechach i Francji. Prezentowała swoje projekty w wielu galeriach sztuki współczesnej w kraju i za granicą.
Richard Scott (Anglia/Niemcy) performans audiowizualny – Richard Scott jest kompozytorem elektroakustycznym i improwizatorem mieszkającym w Berlinie. Jest doktorem socjologii muzyki na London University. Uczy kompozycji muzyki na akademiach sztuki w Lancaster, Manchesterze, Amsterdamie i Berlinie. Pracuje na analogowych syntezatorach modułowych i kontrolerach takich jak Buchla Thunder i Lightning oraz na samodzielnie zaprojektowanym WiGi infra red controller. Jego kompozycje prezentowane były m.in. w BBC Radio 3 i 4, podczas International Computer Music Conference, London Jazz Festival czy MANTIS Electroacoustic Music Festival w Manchesterze.
29 listopada
godz. 19:00
Sala Maneżowa Akademia Rycerska
Tuna Pase (Hiszpania) performans audiowizualny – Tuna Pase to kompozytorka o hiszpańskich korzeniach, mieszkająca w Barcelonie, urodzona i wychowana w Stambule. Zajmuje się kompozycją elektroakustyczną, improwizacją, sztuką dźwiękową i etnomuzykologią. Komponuje na elektronikę, flet, instrumenty perkusyjne i śpiew. Improwizuje na żywo, wykorzystując elementy otaczającej ją rzeczywistości. Występowała na festiwalach w wielu krajach Europy, w USA i na Bliskim Wschodzie. Realizuje projekt badawczy z dziedziny Inżynierii i Projektowania Dźwięku w Istanbul Technical University Center for Advanced Studies in Music.
White Nerve Connection (Polska) performans audiowizualny –White Nerve Connection powstał w 1996 r. w Warszawie, jako projekt okołoindustrialny. Ich muzyka oparta jest na field recordingu, miksowanym z dźwiękami rozmaitych generatorów, sampli i urządzeń służących do wytwarzania szumu. White Nerve Connection to dadaistyczne zewy miasta, połączone z tradycją klasyków muzyki elektroakustycznej i etnicznej, zatopione w echach muzyki klubowej.