Z Kłodzka do Legnicy wyruszył pierwszy pociąg Kolei Dolnośląskich. To było 14 grudnia 2008 r. o godz. 4:15. Pięć pojazdów spalinowych obsługiwało wtedy kilkanaście połączeń w ciągu każdego dnia. Po piętnastu latach ponad 80 pojazdów wykonuje 520 połączeń w ciągu 24 godzin.
Wszystko zaczęło się w 2007 r., gdy Sejmik Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę o powołaniu spółki Koleje Dolnośląskie. Rok pomiędzy pojęciem uchwały a pierwszym kursem pociągu to okres ogromnej pracy pasjonatów i ekspertów, którzy doprowadzili tego, że na torach Dolnego Śląska pojawiły się biało-żółte pociągi.
Agnieszka Zakęś do dziś jest dyrektorem departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego. Wojciech Zdanowski wtredy był dyrektorem wydziału transportu w UMWD. Nie raz musiałam go wyganiać z biura późnym wieczorem, bo był wtedy świeżo upieczonym mężem – wspomina dyrektorAgnieszka Zakęś. Obecny wiceprezes Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski nigdy nie potwierdził, czy to „wyganianie” było skuteczne. Rodzicami chrzestnymi Kolei Dolnośląskich są Agnieszka Zakęś i Wojciech Zdanowski – powiedział podczas Gali 15-lecia spółki prezes zarządu Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski. Koleje Dolnośląskie w 2008 r. zatrudniały kilkadziesiąt osób. Obecnie spółka ma już ponad 1000 pracowników.
Jednym z kilkudziesięciu pracowników, którzy w 2008 r. pracowali w Kolejach Dolnośląskich jest Mariusz Liptak. To maszynista, który wraz z żoną Małgorzatą ruszył w pierwszy rejs Kolei Dolnośląskich z Kłodzka do Legnicy. Rodzina Pana Mariusza ma kolejowe zacięcie, ponieważ w spółce pracuje jego syn i synowa. Wnuk już też ma straszne parcie na pociągi – mówi dumny dziadek.
W 2024 roku planujemy zwiększyć pracę eksploatacyjną o 2,2 mln kilometrów – zapowiedział podczas uroczystości wiceprezes zarządu Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski.
Zadanie to tylko pozornie jest banalne. Zwiększenie pracy eksploatacyjnej o 2,2 mln kilometrów oznacza, że spółka wykona pracę większą, niż suma kilometrów pociągów regionalnych na przykład w województwie podlaskim. 14,2 mln km to więcej niż łącznie przejeżdżają pociągi regionalne w województwach: lubelskim, lubuskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim. Spółka w ostatnich pięciu latach zakupiła ponad 30 nowych pociągów. W Legnicy powstała także nowoczesna hala serwisowa. Łączna wartość inwestycji Kolei Dolnośląskich w ostatnich latach wynosi 1 mld zł. Wszystko wskazuje na to, że w szesnastym roku działalności Koleje Dolnośląskie przyjmą 20 milionów pasażerów. Jak już informowaliśmy w naszym portalu, biało-żółte pociągi od grudnia 2023 r. kursują do Świeradowa-Zdroju i Nowej Soli, a w 2024 roku dojadą do Zielonej Góry i Karpacza. Od minionego lata uruchomiono sezonowe połączenie kolejowe z Dolnego Śląska na Pomorze Zachodnie, co również sygnalizowaliśmy w naszym portalu. Warto też przypomnieć, że kolej na Dolnym Śląsku w ankietach Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu została oceniona przez podróżnych jako najlepsza w Polsce.
Gala 15-lecia Kolei Dolnośląskich miała miejsce w legnickim Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego przekazali zarządowi spółki oficjalny sztandar. W licznych przemowach nie brakowało życzeń, podziękowań i wspomnień. Galę uświetnił występ kwartetu smyczkowego UpBeatQuartet.
Przejęliśmy od PKP 300 km linii kolejowych i konsekwentnie je przywracamy do ruchu pasażerskiego. To projekt na niespotykaną skalę w kraju, am.in. dzięki tym działaniom blisko 200 tys. Dolnoślązaków odzyskało dostęp do połączeń pasażerskich – mówi marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski.
Składam najserdeczniejsze życzenia z okazji 15. urodzin wszystkim pracownikom Kolei Dolnośląskich – powiedział członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.
po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://miedziowefakty.pl/regulamin)
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.